Ritverslag Valkenburg 14 augustus 2016
Vandaag stond de langste rit van het seizoen op het programma en wel de rit naar Valkenburg. Deze rit is al enkele jaargangen niet meer door ons verreden, dus tijd om deze weer eens in het programma op te nemen. Piet Janssen is de echte kenner van de Zuid Limburgse regio en was vandaag dus ook weer onze wegkapitein. Maar liefst 12 leden waren op deze schitterende uitdaging af gekomen en dat wel onder ideale omstandigheden. Het was om 7.00 uur wel enigszins fris (12°C) maar dat was geen probleem, want het zou vandaag toch weer ruim 20°C worden. Niet van de partij waren de 2 Lottumse Véloklub leden Peter Hoeijmakers en Alwin Opbroek.
Zij zijn natuurlijk tot in de zeer late uurtjes in het “Lottummer Heineken House” van het Rozenfestival geweest. Dan is er net als voor Yuri van Gelder, maar één oplossing: thuis blijven!
De rest ging onder aanvoering van Piet richting Maasbree. Onder die rest bevond zich ook Henk Janssen (70-plusser) die deze tocht wel aan durfde. Knap Henk! Over de nog rustige wegen fietsten we heerlijk relaxed via Baarlo, Donk, Kessel-Eik, Neer, Leudal, Heythuysen, Baxem, Grathem, Ittervoort naar het Belgische Kessenich.
Daarna kregen we zeer mooie fietspaden over de dijken langs de Maas. Hierdoor hadden we op deze vroege morgen een prachtig uitzicht over de Maas. Toch bleven we niet in België, maar namen we het gratis veerpont naar Berg aan de Maas. Hier begint dan ook het echte mooie glooiende Limburgse landschap. Via Elsloo fietsten we naar Geulle. We namen dit keer niet de traditionele eerste serieuze beklimming van de Slingerberg, maar de Moorveldsberg die een beetje parallel ligt aan de Slingerberg, maar zeker zo steil is. Het was dus eventjes flink aanzetten, waarbij Louis echter ver achter bleef. Ik had last van een aanlopende rem, was het excuus van Louis. De rest natuurlijk flink lachen. Nee echt waar, bitste Louis er zat een steentje klem tussen het remblokje en de velg en dat heb ik moeten verwijderen. Enfin we reden verder naar Schietecoven en namen nog de heuvels bij Meerssen en koersten verder naar Geulhem, Houthem en bereikten na 97 km. om iets over half elf Valkenberg. Voordat we op het terras aan de voet van de Cauberg gingen zitten, stoomden 10 personen nog even de Cauberg op. Alleen de Janssen’s (Piet en Henk) namen niet aan deze beklimming deel, met als opmerking: hebben we al zo vaak gedaan in het verleden! Het verleden telt niet meer heren!
De koffie en de rijstevlaai (zonder slagroom natuurlijk) smaakte voortreffelijk. Het toerisme kwam in de nog steeds populaire toeristenplaats al goed op gang. Veel fietsers natuurlijk, maar ook veel motorrijders en dagjesmensen. Om 11.15 uur sommeerde onze wegkapitein Piet om maar weer eens huiswaarts te keren. In het begin fietsten we gedeeltelijk over dezelfde wegen weer via Meerssen naar Elsloo. Dit keer moest de Maasberg met de klinkersteentjes echter beklommen worden. Dit was voor niemand een probleem. Op de top van de Slingerberg herkende Sjaak nog in een flits een oud-collega, die aan het wachten was op zijn Bergeijkse fietsmaten. Wat een toeval! Snel wisselde Sjaak een paar woorden met hem, maar hij moest vlug de Slingerberg afdalen om zich zo weer bij de rest van het peloton te voegen. Daarna ging het in snel trein vaartje via de typische Zuid Limburgse plaatsnamen Stein, Berg aan de Maas, Nattenhoven, Obbicht, Illikhoven, Roosteren, Aasterberg, Ohé en Laak naar het Midden Limburgse Maasbracht. Dit was al weer bekend terrein voor ons. Het fietsen ging bij iedereen goed en met name met Thijs Pauwels (644) die het laatste kwart van de totale tocht op kop fietste. Klasse Thijs! Van Wessem gingen we via, Heel, Buggenum weer naar Baarlo, Maasbree en arriveerden om iets over half drie in Sevenum en namen plaats op het goed gevulde terras van de Sevewaeg.
De rit was in alle opzichten prima verlopen en daar werd natuurlijk op geproost.

Piet bedankt voor de organisatie van deze mooie rit. Voor ons een gouden medaille waard!

Statistieken:
Ritlengte: 191 km
Hoogtemeters: 631 m.
Gemiddelde: 28.2 km/uur (duur: 6:47:42)

Groetjes Sjaak van Enckevort

Programma 21 augustus 2016.
Route: Lierop-Heeze-Malpi-Leende (130 km).
Wegkapitein: Peter Driessen
Vertrek: 7.30 uur