Afgelopen vrijdag hadden 4 leden (Ger, Piet, Jo en Sjaak) van de groep die volgende week naar Italië vertrekt een reisje gepland naar Altenahr om er een mooi tochtje in de heuvels van de Eifel te gaan fietsen. Een laatste serieuze training voor het zware werk dat volgende week in Italië wacht. Ger was vanuit zijn vakantieadres Zuid Limburg naar Altenahr afgereisd. Hij was dus een beetje op hoogtestage rondom de Vaalserberg. Vroeger werd Altenahr door menig schoolreisje ook aangedaan en voor sommigen van ons was dit ruim 40 jaar geleden. Het gebied is prachtig. Veel riviertjes, idyllische plaatsjes maar vooral veel bergen. Het weer was echter iets minder. Temperatuur van maar 10 °C en een beetje mistig. Jo had vanaf het begin af aan al spijt dat hij zijn extra wielerjasje niet had aangedaan. Vooral in de afdalingen was het bijzonder fris.

Onze wegkapitein Ger had een bijzonder mooie route (met dank aan Lex) in zijn GPS geladen. Vele bergen met een stijgingspercentage van ca. 7-8 % en een lengte van rond de 5 km. Prachtige fietsen dus. Na ruim 60 km was er koffie in een super mooi nostalgisch ingericht hotel. Daar ging de Kaffee met Kuchen er natuurlijk goed in. Na deze heerlijke break ging het weer verder richting Adenau. Het weer klaarde helaas niet echt op, sterker nog het werd steeds dreigender, vandaar dat we in Adenau beslisten om meteen door te rijden naar Altenahr en daar nog wat te drinken. We kregen na een flinke klim (Hohe Acht met 747 m. de hoogste berg in de Eifel) een super afdaling van misschien wel 20 km. Dit was dus genieten maar Jo kreeg het wel steeds kouder. Toen we Altenahr bereikten brak het zonnetje door en besloten we nog even een terrasje te pikken. De dienstdoende ober kwam een beetje beteuterd over. Toen we hoorden dat Duitsland met 1-0 van Servië had verloren begrepen we waarom en konden we onze glimlach bijna niet meer onderdrukken. Sjaak zei nog tegen de bazin dat hij 45 jaar geleden met zijn schoolreisje hier ook had gezeten, waarop de bazin antwoordde: dat kan niet want toen stond hier nog een grote boom.

Samengevat kan gezegd worden, dat het rond Altenahr een super fietsgebied is waar we nog zeker ooit terug komen echter de temperatuur moet dan wel zonnig en rond de 20 °C of meer zijn.

Statistieken: ritlengte 138 km en 2238 hoogtemeters.

Groetjes, Ger, Piet, Jo, Sjaak.