Oranjetocht TWC-Oranje Horst

Maar liefst 14 Véloklub-leden waren om 7.30 uur present in de Mèrthal te Horst om zich in te schrijven voor de Oranjetocht 2011, georganiseerd door TWC Oranje uit Horst.
Of waren het er toch 15? Ja dus, op de fotosite van de Oranjetocht zagen we namelijk een prachtige actiefoto van Appie Pauwels staan. Verslapen of eerder gestart?!

Wat zullen ze in Weert en Thorn, waar de koningin met haar gevolg op bezoek waren, blij zijn geweest met dit weer! Maar wij waren dit natuurlijk ook. Rond kwart voor 8 vertrokken we voor een rit van 120 of 150 km. Flink koud oostelijk briesje stond er. Sommigen hadden de lange broek aan en enkele zelfs de winterhandschoenen. Nou dit werkte voor de organisatie wel behoorlijk op de lachspieren.
Zoals altijd heeft TWC Oranje alles tot in de puntjes verzorgd. Van inschrijving tot en met de finish is alles super voor elkaar. Onderweg staan de leden nog te schreeuwen dat er een gevaarlijk verkeerspunt nadert of dat er zelfs gaten in de weg zitten. Nou dat is in België onbegonnen werk, want dan komen ze mankracht tekort. De Oranje-tocht is heel simpel van opzet.

De eerste super pauzeplaats “Café Künstler” in Hinsbeck is zoals altijd bekend en daar moeten ze dus de wegen bij zoeken die daar naartoe leiden. Maar dat zijn er wel verdomd veel. Zo ook deze keer weer. Via Kronenberg, Sevenum, Helden, Kessel en Reuver naar Duitsland. Je moet er maar op komen. Toch ging dit allemaal perfect. Alleen als je in het heuvelachtige gebied rond Hinsbeck komt, valt zelfs een peloton van 14 man uit elkaar. Zo ook bij de Véloklub. Op de pauzeplaats werd er weer gegroepeerd, maar eerst werd er de “Kaffee und selbstgemachte Kuchen von die Mutti’s” naar binnen gewerkt. Heerlijk! Hier konden ook de arm- en beenstukken ook weer worden opgeborgen, maar sommigen hadden hier wel wat moeite mee. Neem dan Thei Bouten, onze bikkel, die fietste vanaf het begin in korte broek en korte mouwtjes. Kan de rest nog een voorbeeld aan nemen.

Na deze pauze bleven we uiteraard nog wat in Duitsland ronddwalen, op zoek naar wat heuvelachtig landschap. Weer reden dat de Véloklub trein weer volledig werd ontkoppeld. Bij de splitsing 120/150 km werd er nog door sommigen gewacht. Ongeveer 7 personen vervolgden de 120 km en de andere 7 personen kozen voor de 150 km. Het fietsen bleef een genot ondanks dat de oostelijke wind steeds meer kwam opzetten. Gelukkig moesten we nog huiswaarts en wisten we dat we nog regelmatig rugwind zouden moeten krijgen.

De 150 km groep bereikte de tweede pauzeplaats “Zum Altbruch: in Nettetal. Daar zaten al enkelen van ons, die niet konden wachten. Nu wisten we ook ineens ook waarom. Ze zaten weer aan de koffie met gebak en ze verkeerden ook in goed vrouwelijk gezelschap. Twee sportieve partners van onze Véloklub-leden fietsten vandaag ook de Oranjetocht. Het was natuurlijk meteen dolle pret op dit terras. Na deze pauze nog 30 km met de wind min of meer in de rug naar huis. Dat was dus een peulenschilletje en er deden zich dan ook geen problemen voor. We hadden met z’n allen een prachtige fietsdag gehad en daar werd natuurlijk nog een “oranje bittertje” of iets anders op gedronken.

TWC Oranje, bedankt voor deze mooie tocht en het volgend jaar zijn we er natuurlijk weer!

Groetjes Sjaak van Enckevort