Route Berg & Dal

Om zes uur start mijn dag. Aankleden eten en ik vertrek om half zeven naar Sevenum. Het is nogal fris vanmorgen. Om 7 uur vertrekken we voor een tocht van ongeveer 140 km naar Berg en Dal. We rijden langs de oostkant van de Maasvallei langs roze en witgekleurde aardappelvelden en mooie weiden . Dan gaat het verder door het Maasduinengebied. Links en rechts van ons schieten vele konijnen en enkele hazen weg. Het is nog vroeg en dit zijn zo ongeveer de enige andere levende wezens die we tegenkomen.

Nu is het Duitse Reichswald aan de beurt. Statige bossen met een bijna eindeloze begroeiing van vers groene Adelaarsvarens. Een lange rechte weg die in vals plat omhoog loopt brengt ons door het bos. Dan zijn we al in de buurt van Berg en Dal en komen dus ook de heuvels. De stevigste klim is weer de Oude Holleweg.

Via de Heilig Land Stichting met zijn schitterende hoge beukenbomen komen we op de gebruikelijke pauze plek in Groesbeek. Opgepept door de koffie gaat het over de Mookerhei verder naar het recreatiegebied Plasmolen met zijn meertjes. Langs de westkant van de maas gaat het huiswaarts over dijken, tussen de maasheggen en over een hagelnieuw fietspad door de bossen. In Sevenum pik ik met enkele medefietsers gezellig nog een terrasje.

Om half twee kom ik voldaan thuis en heb een heel mooie en zonnige rit van 165 Km beleefd. Dank aan de wegkapitein.

Groet Jo Hendriks