Ritverslag zondag 12-08

Vandaag stond de “Route België” onder leiding van Jan Steegs op het programma. In tegenstelling tot andere jaren toen de route nog 150 km lang was, had de rittencommissie besloten om er dit jaar maar 125 km van te maken. Godmiejaar zei Jan, dit is nog een penswerk gewest om dit voor mekaar te kriëgen. Toch was het Jan gelukt om met name de route in België in te korten. Hij had hierbij wel gebruik gemaakt van bosfietspaden, MTB-routes en ruiterpaden. Het was voor de 11 Véloklubleden en gastrijder John Smedts, op zijn nieuwe Van Nicholas fiets, dan ook continue roepen, pas op zand in de bocht of iets rustiger graag, etc.

Toch had Jan de touwtjes goed in handen en gaf luid en duidelijk zijn aanwijzigingen. Het mooie koffieadres in Reppel (De Watermolen) was door deze inkorting van het parkoers ook komen te vervallen. Jullie moeten wel eerst 90 km fietsen om bij de koffie te komen. De wind (NO) zat ons in het begin erg mee, maar toen we langs het lange kanaal in België fietsten, hadden we hem al aardig tegen. Over goede kopmannen had Jan niet te klagen, want de meesten waren al goed uitgerust in de afgelopen vakanties. Ook moesten de BBQ-kilootjes er weer afgefietst worden. Na ca 90 km bereikten we in Weert ons koffieadres “De Toerist”. Echter groot hangslot aan de poort en geen hond te bekennen. Godmiejaar kwam er voor de tweede keer uit de mond van Jan. Wat noë denn? Door dit gebrul van Jan, schoof tegelijkertijd de ober de gordijnen open en konden we toch op het zonnige terras plaatsnemen. De koffie en vlaai lieten zich, weliswaar met enige vertraging, toch goed smaken.

Na de pauze zou er nog 35 km gekoerst moeten worden, maar ondanks de fel aangewakkerde tegenwind was dit geen probleem. Iedereen kon het relatief gezien makkelijk bijbenen en hierdoor bereikten we om 12.30 uur weer Limburgs beste 2012-terras De Sevewaeg. Klein puntje van kritiek hebben we echter wel, want we moesten best wel lang wachten voordat we onze consumpties op ons viltje hadden staan. Hopelijk volgende keer iets sneller! Bij voorbaat dank!
Jan bedankt voor de supermooie rit!

Statistieken:
Ritlengte: 127 km met een fraai vakantiegemiddeld van 29,6 km/uur.

Beterschap
We wensen Thei Bouten, die tijdens de Krefeldse tourtocht door een auto is aangereden, heel veel beterschap toe. Hopelijk komt hij maandag (13-08) uit het ziekenhuis. Gelukkig heeft hij niks gebroken, maar wel de nodige hechtingen en schaafwonden.
Thei, sterkte namens de gehele Véloklub.

Verder wensen we de zoon van Jan Steegs (Robert) nog veel sterkte en beterschap toe, want hij kwam in het vorige weekeinde in een afdaling in Zuid-Limburg met een vaartje van 45 km/uur ten val door een overstekende kat. Gevolg enkele gebroken ribben en ook de nodige hechtingen en schaafwonden. Van de kat is niets meer vernomen!

Groetjes,
Sjaak van Enckevort.

Zaterdag 18-08-2012
Peter Winnen Classic in Ysselsteyn.
Routes: 140 km, 115 km, 75 km
Start: vanaf 8.00 uur Herberg de Peel

Zondag 19-08-2012
De geplande rit “Route Tönisberg” o.l.v. Thei Bouten gaat niet door.
Hiervoor komt een alternatieve rit in de plaats.
Wegkapitein: nader te bepalen.
Vertrek: 07.30 uur.