Ritverslag Véloklub Sèrum zondag 12 juni 2016

Gegeven het feit dat een groep vélo leden voor een fietsweek in de Franse Alpen verbleven, waren zondagochtend om 08.00 uur ondanks de druilerige regen nog 6 liefhebbers bij de start van de Maasrit Noord Limburg aanwezig.

Naar Horst en over de Wietveldweg richting Grubbenvorst, langs Kaldenbroek en het spoor naar Lottum en de uiterwaarden van de Maas en via Broekhuizen en ‘ Vôrs ’ langs ‘ Tante Jet ‘ naar Blitterswijck en binnendoor naar Wanssum.

Daar was het inmiddels flink gaan regenen en we overwogen even om te keren, maar besloten verder te gaan tot Geijsteren en aldaar eventueel af te draaien naar Oostrum en vervolgens huiswaarts via de kortste weg.

In Geijsteren waren de wegen droog en dus vervolgden we de geplande route richting Maashees en Vierlingsbeek, waar de schrik er goed in zat toen we bij het rustig passeren van enkele ruiters geconfronteerd werden met een steigerend paard dwars op de weg vlak voor ons. Volgens de amazone waren enkele koeien in de aangrenzende wei de oorzaak hiervan.

Daarna ging het via het plm. 8 Km lange fietspad door de natuur en het karakteristieke Maasheggenlandschap langs de Maas naar het veer in Sambeek.

Gezien het vroege uur kwamen we gelukkig weinig ‘ tegenliggers ‘ tegen op de slingerende route.

Aan de oostkant van de Maas fietsten we door Oud-Bergen naar het Veerhuis in Ayen waar na 60 Km koersen de koffiepauze gepland was en onze kleding weer bijna droog was.

Voorbij Well over het fietspad langs de Maas en de Rijksweg, binnendoor naar Arcen en Velden richting Venlo.

Daar was het erg druk rond de Maasboulevard en we volgden stapvoets onze route maar desondanks werden we bij de inrit van de parkeergarage bijna aangereden op het fietspad.

Over de spoorbrug weer naar de westkant van de Maas en de Greenport Bikeway in een stevig tempo terug naar Sèrum waar rond 12.00 uur en 105 Km de rit eindigde.