Ritverslag zondag 16-10

Vandaag stond de laatste officiële seizoensrit op het programma, de zogenaamde herfstrit. Stan Jansen was wegkapitein maar deze kwam helaas niet opdagen. Die ligt zeker nog achter de “gebreide broek” in bed was de algemene opvatting. Gelukkig was een andere Janssen en wel Piet bereid om deze rit te verzorgen. Dat Piet dit kan weet iedereen. Hij schudt de ene na de andere mooie route uit zijn mouw. Zo ook nu weer!

Toch waren we maar met 11 personen, maar dit kwam voornamelijk doordat er in Mönchengladbach een mooie toertocht was. Hier doen ook altijd veel Véloklubleden aan mee. Van de 11 personen voor de herfsttocht waren er 2 oud-leden, Eugene van Bavel en John Smedts. Eugene heeft het fietsvirus weer helemaal te pakken en wordt volgend jaar weer lid. Tevens gaat hij volgend jaar wedstrijden fietsen in de categorie “masters”. Doe maar ruig! John heeft hier voorlopig nog geen tijd voor, maar stond wel met een heel mooie nieuwe Cannondale fiets aan de start. Dat hij het fietsen niet verleerd was, hebben we vandaag wel gezien. Klasse John.

Het was wel fris vanmorgen (3° C), maar gelukkig scheen het zonnetje al, dit in tegenstelling tot vorige week. Via mooie wegen reden we richting Nederweert. De natuur is al prachtig aan het verkleuren. Iedereen genoot van de rit en er werd volop gekletst. Piet had zoveel mogelijk fietspaden vermeden, waarop in deze tijd van het jaar al hinderlijk veel bladeren, takken en eikels liggen. In Leveroy werd de koffie genuttigd in de café waar Moeke ons al in de “scholk” opwachtte. Het was er al een drukte van belang in het drukste café van Leveroy. De kaartclub was er al en er was al een koor zich aan het voorbereiden op een optreden. Gevolg: we zaten pal voor de voordeur er er waaide dus geregeld een koude wind over onze ruggen als er weer iemand binnen kwam. Maar daar kunnen de “mannen van staal” wel tegen! Na de koffie ging het via Haelen, Helden, richting Maasbree. De 2 oud-leden Eugene en John bleven in Maasbree achter, maar de rest tufte door naar Sevenum, waar we op het terras van de Sevewaeg onze verenigingsconsumptie nuttigden. Van de kou was niets meer te merken en er werd nog lekker nagekeuveld over deze prachtige herfstrit. Piet bedankt!

Statistieken: ritlengte 79 km. Gemiddelde 30,3 km/u

Groetjes Sjaak van Enckevort.