Route Valkenburg

Vandaag stond de rit naar Valkenburg op het programma. Een lange rit dus en dan wens je toch mooi weer. Zaterdagavond tot zelfs laat in de nacht was het echter hondenweer. Enkele leden nemen dan al de beslissing om ’s morgens (7.00 uur) niet op de fiets te stappen. Maar er zijn gelukkig ook renners die om 6.00 uur de buienradar raadplegen en deze gaf goed nieuws. Geen buien meer tot laat in de middag. Reden waarom toch zeven Véloklubleden en een gastrijder (Eugêne van Bavel) aan de start stonden.

Eugêne die vorige week ook al van de partij was , heeft weer echt zin in het wielrennen gekregen. Hij doet het overigens verrassend goed, ondanks zijn 10 kg overgewicht. Eugêne nog even goed lijnen en nog even flink trainen dan ben je die “Heineken-spoiler” zo kwijt en ben je weer snel de oude!

De wegen waren nog flink nat toen we vanmorgen vertrokken maar gelukkig was het droog. De heenreis naar Valkenburg ging overigens prima. Er werd op kop goed gewisseld, want er stond ook een flinke tegenwind. Piet, onze wegkapitein, had de route in Zuid-Limburg aangepast, zodat we een aantal “leuke” bergjes moesten beklimmen. Er zaten exemplaren bij van 14% stijgingspercentage. Dit viel in het kleine peletonnetje wel in de goede smaak. Om 10.20 uur daalden we de Cauberg in Valkenburg af om aan de voet van de Cauberg op ons koffieterras plaats te nemen. Maar dit deed niet iedereen meteen, want vier van de acht renners wilden toch eerst nog even de Cauberg beklimmen. Al was het alleen maar als ode aan dé Nederlandse Tour de France ontdekking: Valkenburger Rob Ruijgh. Hoe vaak zal hij al de Cauberg beklommen hebben?

De Chinese serveerster maakte flink reclame voor koffie met lekkere “lijste”vlaai (r is moeilijk uit te spreken voor een Chinees). Hier werd dan ook gretig gebruik van gemaakt en het geeft ook flink wat fietsenergie. De zon scheen gelukkig weer volop op ons terras, waardoor menigeen wat kledingstukken kon opbergen.

De terugreis naar Sevenum ging in een woord perfect. De flinke wind stond schuin van achteren, waardoor de km-teller steeds hoog in de 30 km/uur bleef staan. Onze voorzitter Pierre heeft op de heen- en terug-reis ook zeer veel “voor” gezeten! Tenslotte is dit weer een extra training voor zijn marathonwedstrijd (Ötztaler Radmarathon) over enkele weken in Oostenrijk. Iets voor 14.00 uur bereikten we Sevenum, nadat we Jan, Jo en Eugêne al eerder in hun woonplaats hadden achtergelaten. Nog even een consumptie op het terras voor de goede afloop en daarna voldaan naar huis. Piet bedankt voor deze mooie klassieke rit naar Valkenburg.

Statistieken: 180 km (inclusief beklimming Cauberg)
Gemiddelde: 29,3 km/uur
Hoogtemeters: 647 m.