De tweede rit van het wielerseizoen is traditioneel de route naar Kevelaer. Deze bedevaartsplaats wordt door de Véloklub altijd graag bezocht. Jos Janssen was vandaag de wegkapitein. Samen met een aantal wielervutters had hij deze route afgelopen woensdag al “veurgepreufd” (ook letterlijk met koffie en gebak!). De voorbereiding was goed, maar toch had Jos gisteravond de diepvriesdeur open laten staan, vandaar dat het vanmorgen bij de start om 8.30 uur nog lichtjes vroor. Het peloton telde vandaag 19 koppen, die er echt veel zin in hadden.

Jos had vandaag zeer veel verrassende secundaire wegen in de route zitten. Wegen waar velen van ons maar zelden of niet komen. Doordat de zon al volop scheen warmden we al vrij snel op. Het werd later op de morgen zelfs 12°C. Zonder problemen bereikten we voor 10 uur de mooie plaats Kevelaer. Bedevaartgangers en andere toeristen zijn er dan nog nauwelijks. Traditioneel steekt ook het merendeel van de Véloklub een of meerdere kaarsen op. Een aantal spreekt een of andere vurige wens daarbij uit, maar het merendeel gaat voor een veilig seizoen en een goede gezondheid voor zijn naasten en zichzelf. Daarna is er natuurlijk een Känchen Kaffee en voor sommigen zelfs “Kuchen dabei”.

Na de koffie ging het tempo iets omhoog en koersten we via Arcen langs de Maas richting Velden. Daar maakten we met het veer de oversteek naar Grubbenvorst. Pech was er nog te melden voor Willy Hermkens, die een groot gat in de weg niet meer kon ontwijken en daardoor lek reed. Met vereende krachten werd dit klusje echter snel geklaard. Na een eindsprint op de Dorperdijk bereikten de eersten om ca. 12.00 uur Sevenum. Mede doordat Jos veel mooie nieuwe binnenwegen in de route had opgenomen was de Kevelaer-rit, die we toch al vaak hebben gemaakt, toch verrassend nieuw! Jos bedankt voor deze mooie rit.

Statistieken: ritlengte 80 km met een gemiddelde van 28,1 km/uur.

Groetjes Sjaak van Enckevort