Ritverslag zondag 21-10

Vandaag stond de een na laatste rit van het officiële Véloklubprogramma 2012 op de rol. Om 09.00 uur vertrekken is voor de meesten toch wel een luxe. Lekker uitslapen dus. Ondergetekende was vandaag de wegkapitein. Afgelopen vrijdagmiddag nog even gefietst om de rit goed in zich op te nemen en afspraken te maken met het koffieadres. Er stonden 13 Véloklubleden aan de start en 1 lid met een kanariegele racefiets van de Sèrumse Flaaiflitsers, Jos Peeters genaamd. Hoe hard wordt hier eigenlijk gefietst, vroeg hij me? Nou antwoordde ik, dat zal vandaag wel tussen de 30 en 31 km/uur liggen. Oh, zei Jos, dan houd ik me maar een beetje achterin vandaag.

Het was vanmorgen wel een beetje mistig en dus vochtig en zelfs enigszins kil (13°C). Het is weer de tijd van vallende bladeren en de eikels op de weg. Toch krijgen we hier niet het “Dela-gevoel” van. Integendeel, iedereen was goed geluimd in deze herfstrit naar Vierlingsbeek en Oploo. Tot aan het koffieadres “Ons Moe” in Oploo werd er gezellig gekeuveld en een constant tempo gereden. De koffie bij “Ons Moe”, een gezellig en nostalgisch café werd binnen genuttigd, want buiten in de fraaie binnentuin was het toch net te koud.

Na de pauze ging het via Overloon, Merselo en Heide richting Meterik. Het tempo ging mede door de wat gunstigere windrichting geregeld flink omhoog. Ook gastrijder Jos kon goed volgen, echter zijn achterband niet meer. Vlak voor Meterik was de lucht nagenoeg verdwenen uit zijn achterband. Dat Jos niet vaak lek heeft gereden was wel te zien, want een binnenband verwisselen is niet zijn ding. Bij de Véloklub staat hier ca 10 min voor, maar Jos van de Flaaiflitsers heeft hier meer tijd voor nodig. Ja zegt Jos, bij de Flaaiflitsers hebben we hier mechaniciën Flip voor en die regelt dit soort tegenvallers. De binnenband, met de naam Loek Severens erop, was al in geen jaren meer gebruikt. Het ventiel was eigenlijk veel te kort, wat het karwei nog verder bemoeilijkte. Toch werd Jos de helpende hand toegereikt en kon hij zijn achterband, zij het niet al te hard opgepompt, in zijn fiets plaatsen. Jos blij en dus iedereen blij. Het laatste stukje van de rit verliep prima en zo bereikten we na 88 km en een mooi herfstgemiddelde van 30,6 km/uur het centrum van Sevenum.
In mijn ogen was de rit prima verlopen en ik hoop dat de rest dat ook heeft gevonden.

Groetjes,
Sjaak van Enckevort

Zondag 28-10-2012
Afsluitingsroute van het officiële Véloklubprogramma (75 km)
Wegkapitein: Piet Janssen
Vertrek: 09.00 uur (Denk aan wintertijd!)
Na afloop: seizoensafdronk!

Vanaf 04-11-2012
Bij goed weer wordt er voor de liefhebbers met de racefiets gewoon door gefietst.
Ritlengte: ca. 80 km
Vertrek: 09.00 uur bij de kerk in Sevenum.
Wegkapitein: in onderling overleg.

Feestavond
De datum en details over de feestavond volgen binnenkort van het bestuur.