Ritverslag zondag 29-07

“Bauch und Abspeckroute”

Het was deze zondagmorgen schitterend weer en er waren 11 veloklubleden aanwezig en een gastrijder. We gingen voor een tocht door Duitsland. Vorig jaar was deze rit niet doorgegaan vanwege de regen. Via de kortste weg binnendoor ging het richting de Zuiderbrug in Venlo. Helaas hadden we te maken met 2 stoplichten en een stukje fietspad voordat we op de Venlose hei de Duitse grens passeerden.

Voor de rest fietsten we deze morgen alleen over schitterende binnenwegjes langs of achter verschillende Duitse dorpen om. Op afstand zagen we de volgende dorpen voorbij komen, Wankum, Wall, Stenden, Saelhuijsen, Finkenberg. In de buurt van Reurdt na ongeveer 60 km kregen we 2 serieuze klimmen. Hier werd het peleton uit elkaar getrokken. Daarna ging het verder over rechte wegen door de prachtige bosgebieden richting pauzeplaats in Kapellen bij een Bäckerei.

Inmiddels hadden we precies 80 km gefietst. Hier konden we genieten van een grote mok koffie en dat voor € 1,60. Onder het genot van die mok koffie werden er enkele complimentjes uitgedeeld over de mooie tocht. Ik hoop dat deze tocht elke jaar door kan gaan en dat iedereen die nog niet is mee geweest de volgende keer ook mee gaat. Na de pauze ging het weer binnendoor richting Nederlandse grens. We fietsten zelfs 2x bij een boer over het erf. Via Wetten, Veert en Walbeck ging het richting het veer naar Grubbenvorst. Na de pauze hadden we helaas wel te maken met twee jongens, Alwin en Ton, die last kregen van een slappe. Maar die problemen hadden we heel snel opgelost.

Op het veerpont van Grubbenvorst kregen we nog een kleine korting op de overtocht. De veerman vertelde nog een klein mopje: Kleine Erna wordt door moeder naar bed gebracht. Na een nachtkusje zegt moeder: en nu lekker slapen, want zo direct komt het zandmannetje. Waarop Erna zegt: als je me twee euro geeft, zal ik niets tegen pappa zeggen.

Frits