Ritverslag zondag 5 maart 2017

Na een winterpauze van 3 maanden staan de meeste wielrenners weer te popelen om weer te gaan fietsen. Zo ook de leden van de Véloklub Sèrum. Het is aan het begin van het seizoen altijd weer de vraag: Wat doet het weer?

Zaterdagavond (4-3) was het zeer slecht weer en zondagmiddag (5-3) ook zeer slecht weer, maar op zondagmorgen (5-3) was het gelukkig zéér goed weer op de openingsrit van het seizoen van de Véloklub.

Er waren dan ook 19 Véloklub leden op deze rit af gekomen. Mooi om te zien was, dat er enkele leden bij waren, die we in het vorige seizoen nauwelijks gezien hebben.

Prima en nu nog volhouden net als onze nestor Willy, die onlangs 76 jaar is geworden en ook vandaag weer probleemloos meefietste!

De rit van vandaag was weer alle kerkdorpen (16) van de Gemeente Horst aan de Maas aan doen, maar dan wel “kranksûm” ten opzichte van de vorige editie. De rit van vandaag zou wel iets langer worden, dan de 60 km die in het programmaboekje stond. Sorry voor het eventuele ongemak!

Ook TWC Oranje uit Horst had vandaag de openingsrit en die kwamen we ook met een groot peloton luid groetend in het Sevenumse Tongerlo al tegen.

Henk Hoeijmakers en ondergetekende nestelden zich op kop en probeerden er een mooie gecontroleerde rit van te maken. Echter bij de “Reulsberg” in Horst, werd er voor de eerste keer dit seizoen al “LEK” geroepen. Piet Janssen was helaas de ongelukkige met een lekke voorband. Met assistentie van Henk Hoeijmakers, werd dit echter snel verholpen. De rest kon zich lekker laten opwarmen door het heerlijk stralende voorjaars zonnetje. We vervolgden de rit naar Grubbenvorst, maar bij “Broekeind” werd er wéér lek geroepen en wéér was Piet de klos. Nu was de achterband lek en weer assisteerde Henk om de snelheid er toch maar een beetje in te houden. Ook deze bandenwissel verliep vlotjes. Bedankt Henk! Piet staat dus al met stip aan kop in het “banden-lek-klassement”.

Ik als wegkapitein begon me al een beetje zorgen te maken. Moeten we de route nu wel of niet een klein beetje inkorten, want het doel was toch om om ca. 12.00 uur bij de Sevewaeg aan de koffie en de vlaai te zitten. Enfin we zien dat later wel.

Gelukkig ging het verder allemaal prima. Henk en ik bleven in de koppositie tot het einde van de rit, waarbij gezegd moet worden, dat Henk zich gedroeg als een meer dan voorbeeldige meesterknecht! Hij hield me zelfs geregeld uit de wind, die toch geregeld van rechts blies. Super Henk!

De rit verliep verder prima en we koersten vlotjes door de plaatsen Lottum, Broekhuizen, Broekhuizenvorst, Swolgen, Meerlo, Tienray, Melderslo, Horst, Meterik America, Griendtsveen, Eversoord en Kronenberg richting de Sevewaeg in Sevenum.

Precies om 12.00 uur bereikten we de Sevewaeg en daar werden we door een wel zeer vriendelijk serveerster welkom geheten en die voorzag ons in een mum van tijd van een heerlijke kop koffie en lekker gebak. Zij was daar zelf ook wel zeer tevreden over en riep, nadat iedereen goed bediend was: YES! Dat is nog eens arbeidsvreugde!

Er werd nog lekker nagepraat over de voorbije winterpauze, maar ook over de diverse fietsplannen van het nog voor ons liggende nieuwe fietsseizoen!

De kop is er af. Volgende week zondag de traditionele rit naar Kevelaer in Duitsland.

Ritgegevens:

Ritlengte: 75 km

Gemiddelde: 27.8 km/uur

Start woensdagmiddag ritten vanaf 8 maart 2017.

Deze woensdagmiddag ritten zijn bedoeld voor de Vutters, vakantievierders etc.

Start: 13.00 uur bij Sevewaeg

Route: ca. 80 km met koffie/thee pauze

Wegkapitein: ter plaatse bepalen.

Programma zaterdag 11 maart 2017.

Zaterdag 11 maart is de jaarlijkse mooie toertocht in Schwalmtal – Waldniel.

Traditioneel doen hier jaarlijks al enkele leden van onze club aan mee. Dit jaar bevelen wij deze tocht ook aan voor de leden, die over enkele weken aan de fietsvakantie in Tenerife beginnen. Er kan gestart worden in 3 afstanden.

Het wordt een lange tocht in duurtempo, maar wel met de nodige pauzes!

Vertrek per fiets in Sevenum: 8.00 uur

Vertrek per fiets bij Zuiderbrug (bij Bekkerie ut Bruêdje): 8.30 uur

Programma zondag 12 maart 2017.

Route: Kevelaer (80 km)

Wegkapitein: Ger Driessen

Start: 8.30 uur bij de Sevewaeg

Gastrijders zijn altijd welkom! Valhelm wel verplicht.

Gastrijders kunnen een aantal keren kosteloos meerijden om de sfeer en de manier van fietsen te proeven. Wij huldigen het SUST principe. (Samen Uit Samen Thuis)

Bezoek eens onze website www.veloklubserum.nl voor meer informatie.

Bij verdere vragen neem dan gerust contact op met een van de bestuursleden.

Groetjes Sjaak van Enckevort