Ritverslag: Sevenum-Ysselsteyn-Westerbeek-St.Anthonis-Oploo-Overloon-Sevenum

Zondagmorgen 9 april 7.55uur. Het was stil en fris bij de kerk in Sevenum. Ondanks de voorspellingen van een warme dag was het erg fris. Om 7.00uur ’s morgens bij het opstaan tikte de thermometer buiten nog de 1⁰C aan. Maar ja de voorspellingen waren 23⁰C, dus er werd door mij de korte broek aangetrokken. Maar was niet helemaal gek, de winterhandschoenen gingen wel aan en de fietshandschoentjes werden achter in de rugzak gepropt, bij het voedsel en reservemateriaal.

Bij de kerk verzamelden zich langzamerhand in totaal 13 mensen waarbij er naast mij nog maar 1 andere de korte broek aan had. De rest was nog in wintertenue (de Watjes!!!).

Na een korte briefing waar de rit naar toe zou gaan en waar de koffiepauze zou zijn wilde ik vertrekken maar meneer de voorzitter hield mij nog tegen. Hij wilde ook nog wat zeggen. Tja, wat doe je dan, het is tenslotte  de voorzitter, dus maar weer van de fiets afgestapt en geluisterd naar wat hij te vertellen had. En warempel er kwamen nog zinnige woorden uit ook nog.

We kregen een les in veilig fietsen. Helaas is een paar weken geleden onze nestor Willy gevallen en ligt momenteel nog thuis herstellende van een paar breuken. Het was dan ook nodig om voor iedereen nog een keer duidelijk te maken dat we echt goed op moeten letten in het verkeer en goed luisteren naar elkaar en doorgeven indien er een mogelijk gevaar zich aandient. Tevens werd iedereen duidelijk gemaakt dat er goed afstand gehouden moest worden tijdens het fietsen zodat je nog op tijd kunt ingrijpen indien zich iets voordoet vóór je.

Het was duidelijke taal en iedereen heeft het goed in de oren geknoopt. Ik heb de verdere rit van niemand last gehad en iedereen heeft zich keurig gedragen in het Véloklub peloton 2.0.

De rit zelf ging voorspoedig waarbij door mij alle stukken zandweg van vorig jaar waren vervangen door keurige verharde wegen waardoor het heel soepel fietsen was voor de niet MTB-ers onder ons.

Ik heb deze dag maar meteen vanaf het begin de kop gepakt en het peloton netjes geprobeerd door het Brabantse land te loodsen naar St. Anthonis. In Oploo bij Ons Moe hadden we de koffie gereserveerd. Toen we daar aankwamen zaten daar een geweldig grote groep wielrenners uit Geffen. Het leek wel of de compleet mannelijke bevolking uit Geffen vandaag op de fiets zat en dat Ruud van Nistelrooij de enige man is uit Geffen die niet is gaan wielrennen maar gaan voetballen. Gelukkig maar denk ik dan.

Tijdens de koffie kwam ik er achter dat ik geen geld bij me had en vroeg netjes aan meneer de voorzitter of hij mijn koffie wilde betalen en hij zei: Ja, dat is geen probleem. Waarvan acte!

Na de koffietijd van 30 minuten stond de hele groep klaar en vertrokken we. Na een km of 3 kwamen we er achter dat Alwin er niet bij was. In geen velden of wegen te  zien. Na een aantal minuten gewacht te hebben ben ik maar teruggefietst naar Ons Moe om te kijken of hij nog daar was. Echter niemand meer te zien. Nou ja, dan maar verder, tenslotte is Alwin een grote jongen en vindt  de weg  wel weer naar huis. Bij terugkomst in de groep bleek dat hij via een andere weg gefietst had zodat we weer compleet waren.

De hele groep maar weer op sleeptouw genomen en tegen de wind in weer richting het Limburgse land. Heel af en toe werd er door enkele renners, die nog niet zoveel km’s in de benen hadden geroepen dat het tempo wat omlaag mocht. Dit werd ook netjes gedaan zodat we weer netjes om 12.11uur bij de Sevewaeg op het terras stonden en iedereen kon gaan genieten van het inmiddels toch nog mooie weer. Na de vraag aan onze voorzitter hoeveel hij van mij kreeg voor de koffie sloeg hij de hand voor de mond en je kunt zijn blik al voor je zien van schaamte. Hij was het vergeten.  Grrrr.  Aan mij de schone taak om vanuit thuis met hangende pootjes op te bellen naar Ons Moe om door te geven dat ik die 2 koffie nog een keer zou komen betalen als ik in de buurt zou komen. Dit werd erg gewaardeerd maar het was niet nodig om extra langs te komen. Maar dan kennen ze mij nog niet.

Statistiek voor vandaag: 100 km met een gemiddelde van 29,5km/uur. Netjes.

Met fietsgroetjes van Henk Hoeijmakers

Programma:

Let op: Zaterdag 15 april is de Alternatieve Amstel Gold Race. Zelf opgeven.

Vertrek vanaf 7.00uur bij de kerk.

Zondag 16 april (1e Paasdag),

Voor de liefhebbers om op eigen gelegenheid een route te kiezen van ca. 100 km en een wegkapitein naar keuze.

Misschien route Duitsland (100 km), wegkapitein Ger Driessen