Ritverslag 10 april 2022 A- groep: Hariksee.

“Heer, vergeef het hun”!

Het was zaterdagavond tegen 17.00 uur dat Peter mij belde met de vraag of we via de Bikeway naar Venlo zouden gaan fietsen vandaag. Nou dat was zeker mijn bedoeling. Misschien niet zo handig zei hij, want een stelletje onverlaten had op verschillende plekken bierflessen kapot gegooid op het fietspad en als dunne bandjes ergens niet tegen kunnen dan zijn het wel kapot gegooide bierflesjes. OK, dan maar snel de route nog aanpassen, zodat we toch veilig kunnen fietsen. Snel achter Basecamp gedoken en de route via Grubbenvorst en de Veiling laten lopen. Daarna iedereen de route gestuurd, zodat iedereen die bij de hand kon hebben (los van het feit dat niet iedereen een leesbrilletje opheeft met fietsen, maar toch…).

Ik had de route afgelopen maandag nog voor gefietst. Toen ik vertrok was het nog droog en ja, ze hadden wel regen en wind voorspeld, maar je weet hoe slecht tegenwoordig de voorspellingen zijn sinds onze wijlen Piet Paulusma het niet meer deed. Dus ik vol goede moed vertrokken en het eerste uur was het inderdaad droog, maar daarna barstte de buien los en met de tegenwind was het niet zo leuk meer. Ik had veel kleine wegen uitgezocht maar door dit slechte weer was het ook niet meer handig fietsen. Maar ik had vertrouwen erin dat het voor zondag goed zou komen, want ze voorspelden in eerste instantie regen. Het bleef dus droog 😉.

Bij de briefing om 8.00 uur waren 8 man present en luisterden aandachtig (zouden ze meer moeten doen….) naar mijn uitleg over de route en de pauzeplek. Na het luiden van de klokken zijn we vertrokken en hebben na 100 meter ook nog Alwin opgepikt, zodat we met 9 man sterk vertrokken. Richting Grubbenvorst beetje wind in de rug en dat was het dan ook het enige stuk met wind mee. Rest naar mijn gevoel alleen maar wind tegen. Ondanks dat de route van mij was (grotendeels) was het toch een mooie route met veel rustige wegen  (wegdek niet altijd perfect, maar och er zijn ergere dingen in de wereld momenteel dan een slecht wegdek..). In Duitsland werden verschillende heuveltjes bedwongen, zonder een voorzitter die altijd vanuit 3e wiel een demarrage plaatst. Nee iedereen bleef keurig in het gelid. Na een paar uurtjes fietsen onder een lekker zonnetje, waardoor het minder koud leek, begonnen er een paar over koffie te piepen. Bij de Hariksee, na zo’n 60 km wachtte ons “der Tino” van het gelijknamige Eiscafé ons al op.

Na de pauze weer verder tegen de wind in, waarbij onze Lottumse coureurs uitblonken in het sparen van energie (ik dacht in mijn grote onschuld: die doen het dus de laatste 15-20km wel, maar dan ken je ze nog niet 😉). De rit ging verder via Born, Lobberich en Kaldenkirchen naar de grens met Nederland. Echter 300 meter voor de grens gebeurde het noodlot wat ons nog de hele dag was bespaard: Huub die toch al wat moe was kreeg een lekke band. Ik had hem al opgewacht om hem terug te brengen naar de groep en riep naar hun dat Huub lek had. Ger draaide zich om en kwam terug om te helpen. Maar de rest………… Vond ik erg jammer, maar een wijs en op leeftijd zijnde man vertelde mij later: “Heer, vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen! Ik denk dat ik dat dan maar doe en wens eenieder een fijne week met wat tijd voor een paar overpeinzingen, zodat we volgende week weer fijn samen kunnen fietsen.

Wegkapitein Henk Hoeijmakers

Ritverslag 10 april 2022 B- groep: Overloon

Vanmorgen met wederom het maximaal aantal ( 6 pers.) fietsers op stap naar Overloon. O.l.v. toch Ger vertrokken we volle goede moed richting Overloon. Ger had het goed geregeld eerst wind in, zodat we straks na de 2 grote bakken koffie de wind op de rug hadden. Ger had er weer een mooie rit van gemaakt o.a. door de bossen van Overloon. Alleen toen we van de Smakt richting Overloon gingen was de weg afgezet door een evenement met heel veel lopers. Dus een klein stukje omrijden en we stonden zo bij onze vaste koffieplaats bij het oorlogsmuseum. Daar krijg je een grote bak koffie voor € 1,50 zelfs toen de tent eigenlijk gesloten was, konden we toch plaats nemen in de keuken.

Daarna met de wind op de rug terug naar Sevenum. Dat was genieten met z’n allen. Klokslag 12.00 uur waren we in Sevenum na 83 km.

Wegkapitein Ger Tiesen

Programma zondag 17 april 2022:

A-groep: Route: Goch (100 km), Wegkapitein: Peter Hoeijmakers, Vertrek: 8.00 uur