Ritverslag 12 juli A-groep naar Weert

Wegkapitein Pierre E. van de Zeesweg! Helaas Pierre is al met vakantie vandaar het verzoek of ik vervangend wegkapitein wilde zijn. Route op GPX beschikbaar, pauzeplaats besproken echter pas vanaf 10 uur open, lengte 115 km, wat kan er fout gaan, dus aan Voorzitter Sjaak aangegeven dat ik dit wel wilde verzorgen.

7.30 bij de kerk in Sevenum. 7 Véloklub cyclisten present en na de diverse klokslagen vanuit de kerktoren wordt koers gezet richting Kronenberg, via het Bedelaarspad en de politieschool naar Grashoek en vandaar verder naar Beringe, Heibloem en zo verder. Als wegkapitein blijf ik voorin om de route aan te geven aan de hele groep of diegene die op dat moment op kop van het kleine peloton fietsen. Het ging allemaal erg voorspoedig met een kruissnelheid van 32 km/h dus na Ell op ongeveer 45 km, dacht ik, we zullen maar even een plaspauze inlassen anders zijn we ruim voor 10 uur bij de pauzeplaats en dan is er nog geen koffie. Dus beetje getreuzeld en nog een banaantje gegeten, staat Piet aan zijn achterwiel te prutsen en roept: ik heb een gebroken spaak! Nader onderzoek wijst uit dat de spaak bevestiging van de naaf is afgebroken, dus rem open zetten en verder fietsen maar. Helaas gaat dat niet zo eenvoudig bij die strakke Aero bikes van tegenwoordig. Het wiel loopt aan tegen het frame en maakt verder fietsen van nog bijna 80 km onmogelijk. Dus “Bob Spaak” Piet gaat terug naar Ell en dat wordt Tonnie bellen. 7 Velo cyclisten -1 gaan verder richting Tungelroy, Altweerterheide en zo richting de pauzeplaats op 72 km, “Daatjeshoeve” in Nederweert. Turbo Alwin en onze gesoigneerde neoprof Eugène hebben al flink wat kopwerk gedaan. Op de pauzeplaats lekker twee bakken koffie per persoon genuttigd en nog wat persoonlijke verzorging op het toilet en we vervolgen onze weg, tenminste dat is de bedoeling. We halen onze fietsen van het slot en willen opstappen als er een vloek en een vreemd lawaai hoorbaar is. Turbo Alwin schopt zijn Rolls zadel van zijn fiets, metaalmoeheid in de inbusbout waar het hele zadel mee is bevestigd aan de zadelpen. Er wordt hulp ingeroepen van de bazin van het etablissement, echter zonder succes. Het repareren van het zadel met een houtschroef is inderdaad geen optie dus ook Turbo Alwin moeten we missen voor de laatste 45 km. Ook hij moet alternatief vervoer organiseren naar huis.

Ondertussen onze thuisblijver Henkie de radioloog toch ook maar op de hoogte gehouden van alle perikelen die ons tijdens onze rit zoal bezig houden. Dus 7 Véloklub cyclisten -2 vervolgen hun weg. Als waarnemend wegkapitein doe ik zelf maar wat extra kopwerk en op een gegeven moment komt “Tegel Peter de Groote” naar voren om het tempo goed hoog te houden. Het is een beetje noordenwind, maar daar heeft Peter geen last van hij trapt gewoon alle kilometers strak boven de 32 km/h weg. Hij blijft op kop, totdat we vanaf de Blaktdijk richting Tongerloseweg draaien, daar fietst “Tegel Peter de Groote” rechtdoor om zo nog redelijk op tijd thuis te zijn in Lottum. Peter zal gedacht hebben, nu dat Turbo Alwin de Lottumse eer niet op kop kan hooghouden, zal ik het dan maar doen. Dus 7 Véloklub cyclisten -3 gaan richting het terras van onze thuisbasis De Sevewaeg. Daar aangekomen gaat ook onze gesoigneerde neoprof Eugène er rap tussenuit richting Maasbree, blijft over 3 Véloklub cyclisten die bij onze thuisblijver aanschuiven op het terras. Onze thuisblijver Henkie de Radioloog, zat op het terras een biertje te drinken, hij had die dag bereikbaarheidsdienst dus moet hij binnen een half uur thuis zijn bij een oproep. Hij had dus een uur gefietst, je begrijpt het al een half uur weg van huis en een half uur terug. Dan heb je ook wel een biertje verdiend, toch? Wij, Voorzitter Sjaak, Jan meestal achteraan Engels en Ikzelf dan ook maar iets besteld en ja hoor ook wij hadden het verdiend na 117 km met dit mooie weer.

Volgende week een nieuw episode van groep A van de Véloklub Sèrum.

Wegkapitein Leon van der Hulst

Ritverslag 12 juli B-groep naar Mortel

Vanmorgen vertrokken met maar liefst 9 man. Het was lekker fris (15 gr) maar met het zonnetje erbij was het prima. De route ging via IJsselstein om Bakel heen naar De Mortel, waar genoten werd van de koffie. Onderweg was Henk wel even het spoor bijster, maar dat werd snel opgelost. Na de koffie over de Rips naar Griendtsveen en zo naar Sevenum. Afstand 85 km.

Aankomst 12.15 uur. Temp. 19 gr.
Het was wederom een gezellige tocht.

Wegkapitein Henk Janssen.

Programma zondag 19 juli 2020:

A- groep: Route: Berg a.d. Maas, Maaseik (125 km), Wegkapitein: Piet Janssen, Vertrek: 7.30 uur

B-groep: Route: Winnekendonk  (85 km), Wegkapitein: Frits Hendrikx, Vertrek: 8.30 uur