Ritverslag 14 augustus A-groep: Tönisberg – Hülserberg (De)

Ook dit jaar staat de rit naar Tönisberg en Hülserberg op het programma. Dit zijn geen Alpenreuzen maar heuveltjes nabij Krefeld in Duitsland. In de omgeving van Krefeld is het asfalt op vele landweggetjes de laatste jaren steeds slechter van kwaliteit. Heb weer een nieuwe route bedacht en deze afgelopen woensdag alleen gefietst om eventuele slechte wegen te vermijden. Het bleek in de buurt van Krefeld al snel vergeefse moeite. Ik heb toch enkele aanpassingen behouden ten opzichte van vorig jaar. Zondagmorgen bij de start om 7:30 uur zijn 8 leden van de Véloklub en 1 gastrijder Robert Lenders, klaar voor vertrek. Eerst nog een kleine briefing, waar ik de mannen nog even op attendeer, goed op te letten voor het slechte asfalt in de omgeving van Krefeld. De weersverwachtingen gaven voor zondag tropische temperaturen aan en iedereen had zich er goed op voorbereid met voldoende drinken in de bidons voor onderweg. Via de Greenport Bikeway snel naar Venlo, richting Herungen. Hier is de doorgaande weg opengebroken, maar dat wordt door de voorbereiding mooi omzeild. Bij Wachtendonk heb ik een kleine verrassing voor de mannen. We fietsen hier eerst nog even langs de oude Pulverturm en gaan dan een gravel pad in. Na 100 mtr. komen we bij de het riviertje de Niers, waar we voor het bruggetje rechts afslaan door een nauwe doorgang en fietsen 700 mtr. langs de Niers, genietend van de mooie natuur. Voor de meesten een onbekend weggetje. Na zo’n 45 km komen we bij Tönisberg aan. Hier kwam me woensdag nog een auto tegenmoet op het fietspad, maar nu geen belemmering, haha. Na Tönisberg gaan we richting het dorpje Traar via allerlei bochtige en kronkelige landweggetjes. Vanaf hier zijn de binnenwegen soms erg slecht zo nu en dan met flinke gaten. Op de Hülserberg bleek een of andere zeepkisten race te zijn en was voor ons afgesloten. Dit werd ons “vriendelijk” medegedeeld door een erge norse Duitser. Na 75 km. is de koffiepauze is in St. Hubert bij Bäckerei Hoenen. Waar we genieten van een heerlijke, grosse tas kaffee, deze is betaald door Ger R. hij was laatst een keer jarig geweest! Bedankt Ger!

Sommige vullen hun bidon weer en we stappen weer op racefiets voor de laatste 45 km. Het is inmiddels al 11:00 uur en de zon is duidelijk aanwezig. Rond 12 uur naderen we weer de Nederlandse grens bij de oude grenspost Schwanenhaus. Om even voor 12:30 uur zijn we weer terug bij de Trapperie waar nog even na gekeuveld wordt onder het genot van een verfrissing. fgelegd 119 km, geen ongelukken of lekke banden!

Wegkapitein Peter Driessen

Ritverslag 14 augustus B-groep: Maasdorpen

Onder, vooralsnog, aangename temperatuur werd er koers gezet richting noorden door 4 liefhebbers. Via de Maasdorpen natuurgebied de Maaswaard, langs ’tante Jet’ over de brug in Wanssum. In de schaduw langs de N271 naar Arcen voor een korte pauze en koffie, vervolgens via Lomm, Velden naar de Zuidbrug in Venlo. Door Hout-Blerick richting Maasbree, langs camping Bree-Bronne terug naar Sevenum, waar we rond 11.30 na 80 Km en inmiddels 30+° arriveerden.

Wegkapitein Hans Scheres

Programma zondag 21 augustus 2022:

A- groep: Route: Cyclist EHV (125 km), Wegkapitein: Jan Engels, Vertrek: 7.30 uur

B-groep: Route: Deurne (85 km), Wegkapitein: Ger Tiesen, Vertrek: 8.00 uur