Ritverslag 14 juni A-groep Hinsbeck-Straelen-Herongen.

Het klonk een beetje als: “alweer stamppot!” Ja ook vandaag gingen we: “alweer naar Duitsland!” Niet omdat daar mooiere fietsroutes te maken zijn, maar omdat daar wél met 10 personen in groepsverband gefietst mag worden. Dus toch maar een wegkapitein gezocht, die vandaag de rit wilde organiseren en dat werd dus ondergetekende. Ik had wel een mooie afwisselende rit in het heuvelachtige gebied van Hinsbeck en Straelen. Toch weer 10 man aan de start om 8.00 uur onder de Sevenumse kerktoren. Nou ja 10, het waren er 9 om precies te zijn, want onze enige Breetse renner Eugène stond in Maasbree in de buurt van de Breebronne ons op te wachten. Eugène is overigens heel fanatiek dit seizoen. Geen toename van de nodige Corona kilo’s maar juist een significante afname van kilo’s, waardoor hij zich een stuk lichter en dus ook fitter voelt. Dat zou hem vandaag in de heuvelbeklimmingen wellicht goed van pas komen. In groepjes vertrokken we via Maasbree en de Boekend naar het Venlose Jaomerdal. Altijd een mooi gebied om te fietsen en er is al vroeg de nodige sportieve bedrijvigheid te zien. Via het zweefvliegveld togen we naar de Duitse grens en daar formeerden we ons als groep van 10. Altijd mooi is om de Krickenbecker See in de vroege ochtend te zien. Een beetje mist hing erover, want de zon was vanmorgen niet te zien. Temperatuur was met net boven de 20ºC meer dan oké. Dus prima fietsweer. In Hinsbeck beginnen de eerste klimmetjes en wie springt er dan tegenwoordig als een gek naar voren, juist ja de afgeslankte Eugène. Met een powerverzet “stoempt” hij zich op kop en blijft dit tot helemaal tot op de top. Eugène liet alleen maar verbaasde gezichten achter. Zozo! Na ieder klimmetje werd er weer netjes geformeerd en dan weer verder. Ook waren er een paar leuke klimmetjes opgenomen in het lusje van Dornbush. Daarna weer terug naar Hinsbeck waar nog een colletje van 10% op ons lag te wachten. Helaas was het kruid van Eugène al en beetje opgebrand, want hij was bergop niet meer bij de voorsten te vinden. Hij vond zelf overigens wel dat hij vanmorgen zijn visitekaartje wel degelijk had af gegeven en dat klopt ook wel. Na de vals-plat-weg langs de “Blaue Lagune” koersten we via Altbroekhuysen naar ons koffieadres in Herongen. Echter Peter Dr. reed over een steen, hetgeen resulteerde in een zogenaamde “snakebite” (dubbel lek). Dit was een ongewenste pauze, maar weer met hulp van Henk H. (geen verdachte) werd dit “snel” (20 min.!) gefikst. Dan naar het koffieadres “Zum Holzmichel” in Herongen. De gastvrouw ontving ons op haar mooie terras met open armen en had voor ons “ein Sonderangebot”. Känchen Kaffee mit Kuchen voor maar € 5,80. Dit vonden, de overigens vaak zuinige Véloklubleden, niet teveel en er werd dan ook gretig op dit aanbod ingegaan. Degene die onder andere voor de Kuchen paste was Eugène, want hij wilde zich niet laten verleiden door deze calorieënbom (jemienee wat een stuk taart). Knap Eugène en hou vol! Na dit geslaagde koffieadres ging de reis verder naar de heuveltjes van Straelen en Brüxken. Ik kan nu niet zeggen dat degenen met de Kuchen nu in het voordeel waren. Wel meer calorieën gekregen, maar niet veel meer power! Het ging verder overigens prima! Via het Zwarte Water en het tegenwoordige best aardig uitziende Genooi, fietsten we richting de inmiddels zeer bekende en ook redelijk drukke Bikeway langs het spoor naar huis. Om ca. 12.30 uur arriveerden we na precies 100 km in Sevenum, maar weer hadden de meesten een reden om toch maar naar huis te gaan in plaats van nog een terrasdrankje te doen. Volgende keer beter!

Voor mij was het een geslaagde rit en ik hoop voor de rest ook!

Groetjes van wegkapitein Sjaak van Enckevort.

Ritverslag 14 juni B-groep Handel.

We stonden met 5 man op wegkapitein Henk te wachten toen hij klokslag 8.30 aan kwam fietsen. Het programma gaf aan dat we naar de Meinweg gingen, maar Henk had de wind al in de rug gevoeld en gaf aan dat we de andere kant op gaan richting Brabant. Ons was het allemaal goed. Er was nog een verrassing, want onze Ger had de accu thuis gelaten !!!!!! Met z’n zessen ging het tegen de wind in naar Brabant over mooie wegen en af en toe een gravel paadje. Om 10.15 hadden we plek op het terras van Café het Hart in Handel gevonden. Heerlijke koffie en ook heerlijk appelgebak hadden ze daar. Na de koffie ging het over mooie rechte wegen terug naar Serum. Willy en Ger konden het tempo heel goed bijhouden. Dus waren we na 88 km rond 12:15 uur in Serum, waar de A ploeg nog niet was gearriveerd. Het was vandaag heerlijk weer om te fietsen met wat wind op de heenweg en een beetje meer op de terugweg. Hopelijk zijn we de volgende week weer met minimaal 6!

Groetjes Frits, namens wegkapitein Henk Janssen

Programma zondag 21 juni 2020:

A- groep: Route, vertrektijd en wegkapitein in overleg te bepalen.

B-groep: Route en wegkapitein in overleg te bepalen, Vertrek: 8.30 uur