Ritverslag route “Xanten” A- groep 16-6-2019.

Het belooft vandaag een mooie zomerse dag te worden, dus kunnen we starten in korte mouwen ondanks het vroege aanvangstijdstip van 07:30 uur.
Aangekomen onder de kerktoren bevind ik me in een waar slagveld: een enorme hoeveelheid ‘plastic-soep’ is achtergebleven na de voorgaande kermis-nacht. Het is meteen onderwerp van discussie en de wereldverbeteraars onder ons begonnen onmiddellijk hun visie op dit maatschappelijk onderwerp te ventileren. Anderen gooiden nog wat kolen op het vuur door enige sentimentele opmerkingen te roepen. Het verhaal werd vakkundig afgekapt door Ger: we fietsen naar Xanten via Mariënbaum!
Met een lekkere bries in de rug ging het in vliegende vaart met z’n achten via diverse gehuchten zoals Schadijk, Klein Oirlo, Megelsum en Tuindorp naar Duitsland. De opa’s die op dat moment in de laatste rij zaten, waren bijzonder vereerd dat we langs kinderspeeltuin Irrland kwamen. Zo vroeg al open, de eerste gasten meldden zich daar al. In Kevelaer was de ‘vroegmis’ net uit, veel bezoekers traden net naar buiten om het dorpsnieuws te delen. Door naar de volgende gehuchten: Schravelen en Kervenheim. Een dapper eekhoorntje wilde de weg oversteken, maar bedacht zich net op tijd om te voorkomen dat hij onder onze wielen terecht zou komen. Bij Uedem had Ger een pittig klimmetje gevonden waar we even ‘in de beugels’ moesten voordat we Mariënbaum bereikten. Via een lang pad kwamen we aan in Xanten waar het grote dorpsplein nog uitgestorven was. Zelfs het favoriete cafeetje was nog niet geopend, maar al snel vonden we een andere gelegenheid waar we toch in de zon onze ‘Pott Kaffee’ konden nuttigen.
Na de pauze stonden we voor een gesloten spoorwegovergang maar die werd met een ommetje keurig omzeild. Daarna gingen we zwaar in strijd met onze eigen clubprotocollen: zo weinig mogelijk fietspaden! Ger had echter enkele werkelijk schitterende nieuwe fietspaden gevonden in het Tüschenwald om in het volgende nederzettinkje Hestert te komen. Daarna via mooie goed geplaveide binnenwegen naar Berendonk en Lüllingen. De tegenwind werd steeds sterker, dat zou zo maar een voorbode voor slecht nieuws kunnen zijn… inderdaad ineens stonden we voor een opgebroken weg. De toplaag was er volledig afgeschraapt. Onverschrokken werd deze hindernis genomen, wat zou Henk hiervan hebben genoten! Het mooie fietspad, Twistedenerweg door landgoed de Hamert bracht ons weer terug in Nederland. Met hoge snelheid, ondanks de aangewakkerde tegenwind ging het naar de Arcense bierbrouwerij zodat we het veer naar Broekhuizen nog net konden halen. Via de Stokt (goed fietspad) en het Witveld terug naar Sevenum, waar op het terras van Lo Solé de nodige vitamientjes werden aangevuld. Helaas wel weer enkele mensen met de eerste klachten veroorzaakt door de eikenprocessierups. Moeten we dan echt voortaan met lange mouwen op pad?
Ger had ons een prachtige rit voorgeschoteld met onbekende wegen, paden en enkele mooie klimmetjes, chapeau!

Statistieken: 124,5 km met een straf gemiddeld van 29,2 km/uur.

Gr Jan

Ritverslag route “Kevelaer” B- groep 16-6-2019.

Kermiszondag. Het beloofd een prima dag te worden voor een ritje op de racefiets. Gezien het de avond ervoor wat later is geworden, is de keuze om met de B groep op pad te gaan het meest voor de hand liggend. Om 8.30 uur staan 3 fietsers klaar voor de tocht richting Kevelaer. Een magere opkomst, maar wetende dat er een aantal mensen zijn die wat problemen hebben (al dan niet tijdelijk) met hun gezondheid, hadden we ook niet echt een grote opkomst verwacht. Vanaf onze zijde echter iedereen een spoedig herstel toegewenst. Ook zien we het Sillekens/ Kersten groepje passeren op hun mountainbike. Zij zullen vast de Schadijker bossen opgezocht hebben. Net voor Meterik groeten we ze nogmaals waarna de wegen zich scheiden.

Met een zuidwesten wind die al netjes uit de hoek komt, loopt de tocht verder naar Castenray, Meerlo, Well en de oosterburen. Het bekende klimmetje in Wemb wordt overwonnen waarna een strak nieuw wegdek volgt. Redelijk op tijd nestelen we ons in het zonnetje op het terras voor de koffie. Het is druk met de processies waar we mooi zicht op hebben vanaf het terras. Ook bij het vertrek moeten we onze uitrij route enigszins aanpassen vanwege een aankomende processie met levende muziek. Hierbij wel weer een stukje van Kevelaer ontdekt. Net buiten de bebouwde kom draaien we weer het landelijk gebied in en de tocht blijft verder, tussen de graanvelden welke aardig aan het vergelen zijn, doorgaan. Inmiddels is de windrichting ook duidelijk geworden en hiermee ook voelbaar. Er moeten wat kolen op het vuur gegooid worden om het tempo enigszins te continueren. Tussen Holt en Lingsfort steken we de grens met Nederland weer over en via het veer naar Lottum de Maas. Buiten Lottum kiest Hans ervoor om rechtstreeks terug te rijden naar zijn woonplaats en vervolgen Ton en ik de tocht richting Witveldweg. De laatste 5 km zijn aangebroken en ook Ton buigt moegestreden af richting Kronenberg. Om 12.25 uur rijd ik via een verlaten kermis terrein (geen enkel spoor van het A team) richting huis. Na thuiskomst snel onder de douche om de eventuele gevolgen van de processierups te minimaliseren. Helaas ontkom je er gewoon weg niet geheel aan. Gelukkig is dit maar een tijdelijk probleem.

Ritgegevens: 85 km. Door de loopzones in Kevelaer een wat lager gemiddelde van 27,2 km/h.

Verder liep alles op rolletjes uh…. sorry wieletjes.

Groet Serumse Huub.

Programma:

Zondag 23 juni 2019:

A-groep: Route: “Duitsland” (120 km), Wegkapitein: Vervanger van Louis Grubben, Vertrek: 7.30 uur