Ritverslag 19 juli A-groep naar Berg a.d. Maas – Maaseik

Vandaag was er weer een rit die over een gedeelte Belgisch grondgebied voerde. Piet Janssen was de wegkapitein van deze rit en meldde bij de briefing dat de rit iets meer van 130 km was. Ook een verrassing was dat er 2 leden waren, die we sinds het begin van de Corona crisis niet meer gezien hadden. De 1-ste was Huub Hendriks en dat nog wel met zijn spiksplinternieuwe schitterende “Wilier Cento” racefiets, waar hij al 5000 km mee gefietst heeft. Welkom Huub. Helaas was zijn Boekendse Kumpel Louis er nog niet. Ook weer aanwezig was Ger Driessen die zijn nieuwe levensbestendige woning in Grubbenvorst bewoonbaar aan het maken is. Hij geeft nog maar eens een enorme snok aan zijn laatste levensfase en dat deze woningen goudgeld kosten moge duidelijk zijn. Vandaar dat hij nog maar eens nieuwe goudkleurige fietsschoenen (kampioenskleur) gekocht heeft. Ger succes en heel veel plezier in jullie nieuwe woning! Ook Alwin was present, die vorige week nog een schroefje los had zitten! In zijn zadel wel te verstaan. Was dus vandaag weer hersteld!

Met fantastisch fietsweer vertrokken we richting Helden, Leudal, Baexem en kwamen zo uit in het mooie watergebied van Panheel, Wessem en Maasbracht. Daarna kwamen de mooie plaatsen, waar we wat minder vaak komen zoals Aasterberg, Roosteren, Illikhoven, Papenhoven, Obbicht en Nattenhoven. In Berg aan de Maas had Piet, voordat we met het gratis veerpont de Maas over zouden steken, de koffiepauze gepland. Echter we waren iets te vroeg, vandaar dat we besloten om verder te fietsen en dat nu over Belgisch grondgebied. Schitterend brede fietspaden langs mooie watergebieden. Druk met fietsers was het deze mogen wel. Na 75 km legden we voor de koffiepauze aan bij een café restaurant in Maaseik met een prachtig terras en fantastisch uitzicht op het water. De koffie smaakte er overigens ook voortreffelijk.

Tijdens deze koffiepauze kwamen de actuele landelijk problemen bij onze gesprekken ook aan de orde. Als eerste de stikstofproblemen van de boeren. Minister Carola Schouten wil de veeboeren namelijk verplichten om de koeien eiwitarm voer te geven, maar dat heeft als gevolg een veel lager rendement van de melkopbrengst. Vind je het gek, dat de boeren in actie komen. Dat is ongeveer hetzelfde als je de gewone burger verplicht om zijn Hoog Rendements Cv-ketel meteen te laten vervangen door een Cv-ketel met een veel lager rendement! Nou dan zou het nog druk worden in Den Haag!

Dan een Corona maatregel van premier Mark Rutte. Die wil dat als er weer gevoetbald gaat worden, het publiek niet meer mag juichen bij een doelpunt. Nou dat lijkt me bijna hetzelfde als een man en/of vrouw klaarkomen, ze niet meer mogen kreunen van genot! Nou, ik geef het je te doen!

Over het thema racisme wil ik me een beetje op de vlakte houden, alhoewel ik wel jaarlijks een dikke 50 Afrikanen in de grond stop. Genoeg hilariteit dus tijdens onze gesprekken!

Na deze heerlijke koffie pauze werd er via Maaseik, Kessenich koers gezet naar de Nederlandse grens. De vaart zat er meteen heel goed in, want de wind zat ons nu wel een beetje mee. Topper Alwin en de steeds  wisselende medekopman hielden het tempo strak hoog. Toch kon iedereen goed volgen. Via Neeritter, Hunsel, Kelpen-Oler kwamen we steeds dichter in onze vertrouwde omgeving. Nog even via Roggel, Egchel, Panningen en Koningslust en daarna kwamen we na 132 km om ca. 12.30 uur bij het altijd gezellige terras van de Sevewaeg. Daar dronken nog het grootste gedeelte van ons peloton een heerlijk drankje. Het was weer een geweldig mooie tocht van onze wegkapitein Piet, die vrijwel alles uit zijn hoofd heeft geregisseerd. Knap gedaan Piet en uiteraard hartstikke bedankt!

Voor degenen die nog op vakantie zijn of gaan: Fijne vakantie en kom gezond weer terug!

Groetjes Sjaak van Enckevort

Ritverslag 19 juli B-groep naar Winnekendonk

Vanmorgen waren wij wederom met 9 personen, waaronder inmiddels al 3 van de A ploeg. We gingen via allerlei binnenwegen op naar Wanssum de Maas over. Toen we op Duits grondgebied waren, ging het mis met Huub zijn achterband. Hij had een steen over het hoofd gezien, maar hij zocht een andere schuldige !!! In de B groep hebben we zelden te maken met een lekke band, dus het was effe wennen. Snel verwisseld en toen naar de koffieplaats bij Kellendonkshof. Het was er super druk aan het Frühstück. Tafel 19 werd eventjes voor ons. We zaten op de koffie te wachten, toen moesten we met de hele groep naar binnen en daar stond de koffie al klaar.

Het was heerlijk fietsen vanmorgen. In Grubbenvorst ben ik afgehaakt en de rest is wel in Serum aangekomen, denk ik.

Wegkapitein Frits Hendrikx

Programma zondag 26 juli 2020:

A- groep: Route: Berg en Dal (140 km), Wegkapitein: Piet Janssen, Vertrek: 7.00 uur

B-groep: Route: Ittervoort  (85 km), Wegkapitein: Hans Scheres, Vertrek: 8.30 uur