Ritverslag A-groep naar Kempen (D) 19-5-2019

Klokslag 8uur stonden er 8 Véloklubleden en 1 gastrijder klaar om deze, achteraf schitterende rit te gaan fietsen. Onze gastrijder Hans vd H (welbekend in de Melderse en bij TWC Oranje en fietsmaatje van ondergetekende bij Bike4Life). Hans had ik uitgenodigd omdat hij weer wat km’s moest maken zonder teveel belasting (geen kopwerk). Dat is uitstekend gelukt.

Na een korte briefing van wegkapitein Peet Hoeijmakers (naamgenoot van mij vandaar dat ik het verslag mocht schrijven van hem}.

We zagen Peet vandaag veelvuldig voorop fietsen (iets dat niet zo heel vaak gebeurt aangezien hij meestal achteraan rondzwabbert en daar de boel in de gaten houdt) Maar hij is beresterk want we vlogen in notime over de route. We hadden nog nauwelijks tijd om te genieten van het uitzicht. Via een omweg belandden we in Venlo waar we die Heimat inreden. Rondom Krickenbecker See, langs Lobberich, dat we rechts lieten liggen kachelden we op Grefrath aan. Hierdoorheen richting Kempen waar we dus veel te vroeg aankwamen door dat harde gefiets. We waren bijna een half uur te vroeg voor de Kaffee vandaar dat Peet meteen een alternatieve strategie ging voeren en we weer verder fietsten met de mededeling dat de Kaffee gedronken ging worden in St. Hubert (in Duitsland en niet die bij Mill in de buurt ligt). Samen met Peet hebben we de akkerlanden nog eens goed bekeken en  kwamen tot de conclusie dat de Kartoffeln het goed doen, evenals de bieten, gerst en tarwe. Het beloofd weer een goed bierjaar te worden in Duitsland. Een km of 3 voor St. Hubert vond Piet Janssen het weer eens nodig om lek te rijden door over een steentje te rijden. Dat werd dus uitstel van de koffie en kijken naar hoe Piet vakkundig dit bandje ging wisselen. Hij had bij het oppompen van de band wel fijn steun van het hokje waar we in stonden zodat hij niet hoefde te bukken.

Ok, 10 minuten later gingen we flitsend snel weer op weg naar der Bäcker im St.Hubert waar we goed bediend werden en we een lekker tas Kaffee oder Känchen Kaffee naar binnen konden werken.

Het werd stiekem toch al laat vandaar dat we op de terugweg linea recta naar het veer in Grubbenvorst fietsten met Peet, Piet en Peter D wisselend op kop. De conditie van de Calpe groep was nog duidelijk aanwezig.

Voordat we weer bij de Sevewaeg aankwamen hebben we onderweg afscheid genomen van een aantal fietsers waardoor we nog met 4 man over waren om een versnapering te nuttigen bij onze stamkroeg.

Kortom, het was een geslaagde zondagochtend met een zeer mooie rit, goed geleid door Peet, geen gedoe of ongelukken en maar 1 lekke band.

Voor de statistici:

Afstand: 103.5km

Gem. Snelheid: 29.5km/h

Lekke band: 1 Piet J.

Van uw vervangende verslaggever: Henk Hoeijmakers

Ritverslag B-groep richting Kempen

Vandaag stond het ritje richting Kempen op het programma.

Aan de start verschenen Willy, Jo, Hans, Henk en de wegkapitein.

Via Kriekenbeckersee ging het  over de oude spoorlijn naar Grefrath.

Peter H. appte mij al of wij ook in Kempen aan de koffie gingen.

Helaas zover gaat  ons ritje niet.

We hebben in Wachtendonk op de vaste plaats 2 bakken koffie gedronken, het duurde wel erg lang waardoor ik de route met ongeveer 6 km heb ingekort.

Zo was iedereen toch nog rond 12.15 in Serum.

Gr. Frits.

Ritlengte 80 km

Gem. 26,4

Aanwezig zie boven