Ritverslag 21 augustus A-groep: Cyclist Eindhoven

Sinds enkele jaren staat de route Eindhoven op het programma. De pauzeplek voor een kopje koffie is bij de Cyklist, een wielercafé waar ook Trapperie de Werkplats connecties mee heeft.

Vol goede moed toog ik naar het dorp waar ik tegelijkertijd met de minister-president van onze vereniging arriveerde. Enige momenten later sloot nummer drie, Marcel, aan. Om klokslag 07:30 uur waren we gelukkig met heel veel liefhebbers… NOT. Verbaasd keken we om ons heen, niemand nog onderweg, waren er gisteren ergens in de buurt grote feesten, heeft iemand afmeldingen of berichten ontvangen, aan het werk of nog op vakantie? Van een enkeling wisten we samen de achtergrond op te hoesten, maar van diverse vaste rijders geen spoor te bekennen. Vastberaden gingen we toch op pad. We spraken af het wisselschema van de marathon van twee weken geleden te hanteren: 5 km achter de twee koplopers en weer naar voren. Elkaar zo afwisselend gleden de km’s onder onze wielen voorbij. De tegenwind op de heenweg leek van een krachtiger aantal Beauforts dan aangekondigd op diverse weer-apps die we tegenwoordig via onze mobiele telefoon kunnen raadplagen. Het weerhield ons niet, dus we peddelden noordwaarts tot Vredepeel om daarna een westelijke richting aan te nemen. Het was uitermate rustig op de weg, geen kip te zien.

Uit de wettelijke regels voor de wegkapitein had ik één regel genegeerd: ga zo min mogelijk over fietspaden, want die liggen altijd vol rommel. Aan de noordzijde van Helmond echter slingert een prachtig fietspad langs de stad en vanuit Son kronkelt een smal pad kilometers door de natuur en vervolgt langs de bebouwde kom van Eindhoven. Over fietspaden van het TUE-terrein en enkele fietstunnels bereikten we de Cyklist. Ook daar heerste een serene rust, slechts een enkeling op het grote terras. Het is echt vakantietijd! We nuttigden koffie en vulden onze energie weer aan.

Ook na de pauze overtraden we ons eigen wetboek: we fietsten bijna 20 km langs het Eindhovens Kanaal… over een smal fietspad. Gelukkig waren er weinig ‘zondagsrijders’ onderweg, dus we konden heerlijk doortrappen. We genoten van de natuur om ons heen. Het viel wel op dat de eerste bladeren al beginnen te vallen, maar het meest in het oog sprong de hoeveelheid eikels die al afgevallen zijn: het droge klimaat eist zijn tol, dat is overduidelijk. Ook richting Liessel, Helenaveen en Kronenberg koersten we over fietspaden en reden om 12:15 uur Sevenum weer binnen. 117 km afgelegd die door mijn medestrijders betiteld werd als een mooie route.

Gr wegkapitein Jan.

Ritverslag 21 augustus B-groep: Deurne

Wat een heel fijne fietsdag moest worden, heeft toch een donker randje. We stonden om 8.00 uur met 6 man bij de kerk Sevenum voor een mooie rit door het Brabantse land met ook weer Frits, Sjaak, Henk, Hans, Jan en Ger.

Na veel bochten en draaien over mooie wegen en een beetje geluk, als er een hond de weg over wil dwars door de groep, komen we op het terras van de Beek Mannen in Deurne met dik 60 km op de teller. Na lekkere koffie van Hans, die net 50 jaar getrouwd is, gaan we weer richting Sevenum via Griendtsveen en Helenaveen waar Jan het even niet meer zag zitten en liet zich maar met de auto verder brengen.

Wij arriveerde Sevenum om 12.28 uur met 83 km op de teller.

Wegkaptein Ger Tiesen.

Programma zondag 28 augustus 2022:

A- groep: Route: Onderling overeen te komen (120 km), Wegkapitein: Onderling regelen, Vertrek: 7.30 uur

B-groep: Route: Haelen (85 km), Wegkapitein: Henk Janssen, Vertrek: 8.00 uur