Ritverslag A- groep route “Sonsbeck” 21 juli 2019.

Deze morgen startte met een kleine verwarring. In het rittenschema stond dat de vertrektijd vandaag 7.00 uur zou zijn. Echter afgelopen week had ik nog contact met een van de leden van de rittencommissie en die zei dat dit per abuis in het schema was geslopen en dat het 7.30 uur moest zijn. Ik als wegkapitein van deze rit, stuurde in allerijl een email naar alle leden met de mededeling dat de vertrektijd 7.30 uur moest zijn. Wel in de hoop dat iedereen het zou lezen!

De vrouw van Alwin had hem hierop gewezen, maar hij sloeg hier geen acht op. Gevolg: Alwin was een half uurtje te vroeg. Jammer, de volgende keer toch maar weer naar je vrouw luisteren Alwin.

Ondanks de vakantieperiode waren er gelukkig toch nog 9 leden op deze rit afgekomen. Voor mij was het de eerste keer als wegkapitein in dit gebied van Sonsbeck (De) vandaar dat ik de rit 3 keer verkend heb. We vertrokken met prachtig fietsweer via Meterik, Horst, Castenray, Meerlo, Blitterswijck naar de Wellse Maasbrug. Dan nog een klein stukje en je zit in Duitsland. Via Twisteden en Berendonk kwamen we aan in het plaatsje Wetten. Dat is de plaats die Louis en Huub niet graag horen, want daar hebben ze enkele jaren geleden hun fiets gestolen. Maar of de duvel ermee speelt, in datzelfde plaatsje Wetten kreeg Louis zijn 1-ste lekke band. Dat Louis niet zo’n “Handige Harrie” is weten we allemaal wel, vandaar dat hij meteen hulp kreeg van onze “Vroege Vogel” Alwin. Maar dat dit nou zo vlot ging, nee hoor. De reserve band van Louis was ook al lek (doorgeschuurd in opbergtasje). Op een gegeven moment zat zelfs een stukje van de binnenband nog tussen de velg en de buitenband. Oeps en dan die gaspatronen nog gebruiken!? Niet zo’n goed idee. Het moest dus verholpen worden en dat gebeurde uiteindelijk ook. Louis blij en de rest natuurlijk ook. Na enige tijd fietsen begon Louis weer te gevedeën. Weer lek! Shit, hoe kan dat was de vraag! Weer een binnenband met lang ventiel geleend en er weer opgelegd.

We konden weer verder, maar na enige tijd weer een lekke band voor Louis. Louis werd radeloos. Wat is dit, riep hij! Alle goede dingen in drieën zullen we maar zeggen. Piet zat al op hete kolen, want hij moest toch een beetje op tijd thuis zijn en reed alvast richting Sonsbeck en daarna huiswaarts. De 3-de binnenband werd erop gelegd en daar bleef het voor Louis gelukkig bij. Maar bij een afdaling in de buurt van Sonsbeck, kregen we een ander slachtoffer namelijk wegkapitein Sjaak zelf. Hij reed over een steen en liep een “snakebite” op. De verwisseling verliep gelukkig snel en het gaspatroon van Jan deed de rest. De 3-de beklimming in Sonsbeck werd achterwege gelaten, want we lagen ver achter op ons schema. Waren we maar om 7.00 uur vertrokken, verzuchtte Alwin. De koffie in Sonsbeck ging er ondanks de tegenslagen toch prima in. Na een klein half uurtje dan maar weer verder. De route werd wel wat ingekort, om de tijdoverschrijding toch nog enigszins in te perken. Via Winnekendonk, Kevelaer, Lüllingen, Walbeck en Auwel bereikten we bij Jagersrust de Nederlandse grens. Via het bosfietspad naar het Zwarte Water en dan richting de Bikeway en dan naar huis. Maar bij het opdraaien van de Bikeway kreeg Sjaak nog een klapband! Zou er teveel lucht in zijn gepompt met het gaspatroon, of ook een slechte reserveband!? Het blijft de vraag. Dan maar weer voor de 5-de keer wisselen. Het is niet anders. Wat een morgen, zo rij je dit seizoen nauwelijks lek en dan 5 keer op een morgen. Zal ook wel met de regen van zaterdagavond te maken hebben gehad. Even over 13.00 uur arriveerden we in Sevenum, maar voor een drankje was het helaas te laat. Jammer. Hopelijk volgende keer beter!

Namens Louis en ondergetekende allen hartelijk dank voor de geboden hulp bij de lekkages!

Statistieken:

Ritlengte: 118 km

Gemiddelde: 29.4 km/uur

Groetjes Sjaak van Enckevort

Ritverslag B- groep route “Holthees” 21 juli 2019.

In verband met een blessure van Ton heb ik de taak van wegkapitein overgenomen. We gaan dan ook niet naar de Strabrechtse Heide, maar naar Holthees/Overloon. Mooi 08.30 uur bij de kerk lekker in het zonnetje met een fris briesje heerlijk fietsweer dus. Wiel en ik zijn als eerste maar al snel is Jo, Jac en Henk ook van de partij. Nou dan maar vertrekken, maar dan komt Hans ook nog net toen de eersten al weg waren. Daarom leuk met 6 mannen en nog steeds geen vrouwen. Het zou leuk zijn als er ook een paar vrouwen mee zouden fietsen, zoals bij heel veel groepen ook vrouwen of meisjes mee fietsen en ook wij rijden niet zo hard dat ze niet mee kunnen. We gaan dan via Toverland en Grandors naar America. Dan via de landwegen naar Overloon waar je nog voor 1.50 Euro een grote kop koffie krijgt met slagroom en lekker in de ☀ op het terras. Dan vertrekken we weer in de richting van Merselo, waar Jo te maken krijgt met een horzel tussen de 👓 en de helm die steekt hem in het voorhoofd. Nadat ik de angel heb verwijderd gaan we verder met een paar sterke mannen op kop. We gaan in een voor ons straf tempo naar Sevenum, waar we dan arriveren om 12.15 uur met een afstand van 85.6 km en een gemiddelde van 27.8 km/uur.

Een heerlijke rit met mooi weer en zonder probleempjes.

Gr Ger Tiesen.

Programma:

Zondag 28 juli 2019:

A-groep: Route: “Ohé en Laak” (120 km),  Wegkapitein: Piet Janssen, Vertrek: 7.30 uur

B-groepRoute: “Strabrechtse Heide” (85 km), Wegkapitein: Ton Manders, Vertrek: 8.30 uur