Ritverslag route “Duitsland” A- groep 26-5-2019.

Deze morgen stond een mooi aantal van 10 veloklubmannen klaar aan de start in Sevenum. Eugène v. Bavel,Ger Driessen,Pierre Engels,Jan Engels,Louis Grubben,Peter Hoeijmakers,Piet Janssen,Sjaak Oirbans,Alwin Opbroek en ondergetekende vertrokken om half acht voor de geplande rit naar Duitsland.

We startten richting Maasbree het viaduct over en dan direct links richting het kassengebied in Siberië, waar het schijnbaar niet alleen bij de kassen blijft gezien de ruim 20 ha frambozenstruiken die daar zijn aangeplant.Gigantisch gezicht met al die stellages. Dan door de Boekend over de gloednieuwe hoofdweg en in Blerick de Zuiderbrug over .Vervolgens via het “Jaomerdal “ richting het  zweefvliegveld. De vliegclub wordt schijnbaar steeds groter want tegenover hun huidige onderkomen verschijnt  een nog  grotere nieuwe hangar. In Herungen aangekomen werden onze luchtwegen geprikkeld door de zure lucht van de plaatselijke mosterdfabriek. Dat kwam eigenlijk wel goed uit vlak voor de beklimming van de “Herungerberg”die in een vlot tempo genomen werd en iedereen hierdoor gelijk goed opgewarmd was. Verder door Wachtendonk en daarna langs de vele akkers vol met de bekende “Kartoffeln” en de grote korenvelden. De vele hazen die we zagen hebben hier nog vrij spel. In de dorpen is het nog vrij rustig. Hier en daar staat een bord met het opschrift “Wahllokal”. Duitsland moest nog naar de stembus en doen dit altijd s’zondags als iedereen vrij heeft, zo kunnen ze dit jaar dan ook massaal op hun eigen Spitzenkandidat”stemmen. Via Zieglerheide, Reckenhofe komen we , mede door het hoge tempo, al vroeg aan bij het “Auffelder Bauerncafe” in Grefrath-Oedt.Het komt dan ook goed uit dat ze hier al vroeg open zijn. Het zat er  binnen al helemaal vol. Iedereen was  al aan het Frühstücken. Wij zetten ons buiten op het terras achter een grote “Pott Kaffee”. Na het voor ons bekende ”halfuurtje” vertrekken we weer richting Vorst en de “Süchtelner Höhen” waar de tweede en ook tevens de laatste beklimming van de dag volgt.Hier werd snel naar boven gesprint en o.a. Eugene ging er vol voor gezien zijn felle demarage maar werd net voor de top toch nog gepasseerd. Via Breyell, Heidhausen naar de Witte Stein in Reuver en vandaar weer richting Venlo.De Zuiderbrug over en Hout-Blerick in waar enkele straten opengebroken lagen wat tevens het enige eigenlijk niet noemenswaardige oponthoud van de dag was. Door ‘t Rooth”weer terug richting Sevenum waar we even voor twaalven arriveerden en op het terras nog even nagenoten  van een lekkere consumptie en het inmiddels prachtige weer.

Statistieken:

Ritlengte: 113 km

Gemiddelde: 29.7 km/uur

Geen lekke banden.

Groeten,  Huub Hendriks

Ritverslag route “Oploo” B- groep 26-5-19.

Vrijdag morgen belden Hans S., die aan de beurt is als wegkapitein, mij of ik wilde ruilen als wegkapitein omdat ik volgende week aan de beurt ben en hij nog andere verplichtingen had. Dus moest ik snel nog een route uitzetten. Maar een route van ca. 85 km naar Wanroij was moeilijk wel een van meer dan 95 km.  Dus werd de route zo aangepast dat we niet door  Wanroij komen maar tot Oploo als uiterst noordelijk puntje. Om 8:30 uur stonden 3 leden klaar voor een rit van ca. 82 km naar Oploo. De opkomst van de B-groep viel een beetje tegen, dat had de wegkapitein niet verwacht. Het zonnetje scheen al volop bij een temperatuur van 13 °C. Na een korte briefing vertrokken wij via het Hoogbroek ,  America naar Merselo. Het tempo zat er al meteen goed in met de wind een beetje opzij mee. Na Merselo ging Henk weer richting huis omdat hij om 11 uur een brunch had. Jo en Ton gingen met z’n tweeën verder. Via Oploo met een boog over mooie binnen wegen naar ons koffieplek in Overloon. Om 10:15 uur waren we na 50 km op onze pauze plek. Een lekker bakje koffie en een vlotte bediening in het zonnetje. Na de pauze binnendoor naar Holthees. Van Holthees via Maashees, Geijsteren naar Wanssum waar we flink de wind tegen kregen. Om krachten te sparen fietsten we kop over kop. In Wanssum moesten we nog even van de fiets af omdat de weg daar nog steeds open ligt. Hierna binnendoor naar Castenray, naar Sevenum waar we na 82 km om 11:50 uur arriveerden, net even eerder dan de A-groep. Een mooie rit zonder problemen, maar wel pittig met 2 man door de stevige tegen wind op de terug weg, met bijna zomerse temperaturen van tegen de 20 °C op het einde.

Volgende week route Hans S.  naar Thorn.

Groetjes wegkapitein Ton Manders.

Programma:

Zondag 2 juni 2019:

A-groep: Route: “Kinrooij – Vossenven – Stramproy” (115 km), Wegkapitein: Ger Driessen, Vertrek: 7.30 uur

B-groepRoute: Thorn (85 km), Wegkapitein: Hans Scheres, Vertrek: 8.30 uur