Ritverslag 27 juni A-groep: Sonsbeck

Vandaag stond de rit naar het heuvelachtige Duitse Sonsbeck op het programma onder leiding van de Lottumse wegkapitein Peter Hoeijmakers. Peter, die enkele weken geleden met een gloednieuwe Ferrari-rode Trek racefiets op de proppen kwam, had de route tot in de puntjes voorbereid. Maar liefst 10 Véloklubleden vertrokken met onze enthousiaste wegkapitein, die gelijk de pole-position innam richting de Ulfterhoek. Waarschijnlijk afgekeken van onze Limbugse trots Max Verstappen. Er werd door Peter meteen een stevig tempo ingezet en voor sommigen kwam al de vraag, is dit wel vol te houden voor hem. Normaal zit Peter op P-achteraan. Appie Pauwels en Jo Hendriks, die er ook weer eens bij waren, hadden dat voor zichzelf ook al even afgevraagd. Jo zit nog helemaal in de opbouwfase en Appie die wil nog wel eens twijfelen, terwijl dit helemaal niet hoeft. De temperatuur was met bijna  20°C wel lekker, maar het was wel wat plakkerig klef. Dat zou dus zweten worden vandaag. Via Melderslo en de mooie nieuwe Maasfietspaden van Broekhuizen en Blitterswijck staken we de Wellse Maasbrug over. Daarna via Wellerlooi en Tuindorp Duitsland in. En daar lag met name, mag ik dat zeggen – ja dat mag ik zeggen, de totale vernieuwing van de route naar Sonsbeck. Zeer mooie veldwegen met voor de variatie ook nog eens goed asfalt. Via Twisteden, Wetten en Winnekendonk reden we naar de glooiende heuvels van het Tüschenwald. Tot die tijd had onze wegkapitein Peter mede op kop gereden en toen moest dus het zwaarste nog beginnen. Je raadt het misschien al, maar deze Peter ging niet meer als een van de besten omhoog. Wel gooide Appie hoge ogen, want deze lichtgewicht en kersverse pensionado ging heel goed omhoog. Dit is mede ook de reden dat hij interesse heeft in een Italiaans fietsavontuur dat hopelijk in het najaar nog doorgang kan vinden.

Toch wist iedereen de mooi met granen begroeide heuvels te beklimmen en konden we weer als groep afdalen naar Sonsbeck, waar we bij Bäckerei/Konditorei Lensing lekker in de schaduw plaatsnamen op het terras. De Pott Kaffee ging er bij iedereen goed in en Ger R. nam er van zijn laatste vakantiecenten zelfs nog een grote Duitse Kaffeekuchen bij. Morgen weer aan het werk Ger en is het afgelopen met het feest! Na deze lekkere pauze ging de reis weer richting de grens. De temperatuur was inmiddels dik boven de 25°C, maar gelukkig zat de wind lekker in de rug. Van echte koeling was dus weinig sprake. Tempo ging dus omhoog en onze wegkapitein kon op de 2-de rij de route toch goed regisseren. Ook nu weer schitterende veldwegen met al in bloei staande Kartoffel-akkers en ook de mais begint al flink hoogte te schieten. In de buurt van Veert bevinden zich de heideplant kwekerijen met al miljoenen nieuwe plantjes. Via Walbeck, Lingsforterweg in Arcen het veer over naar Lottum. Bij wegkapitein Peter fietsen we bijna langs zijn voordeur naar de enige en echte holleweg van Lottum. Daarna via Kaldenbroek in Grubbenvorst over het fietspad naar Sevenum, waar we na 117 km om ca.12.30 uur aankwamen bij het enige echte al drukbezochte fietscafé “Trapperie de Werkplats”. We konden met bijna 10 man gelukkig nog wel een mooi plaatsje vinden om wat koels te drinken en nog lekker na te kletsen.

Peter bedankt voor deze mooie en keurig verzorgde rit! Chapeau!

Over Trapperie de Werkplats gesproken.

Dit is nu toch al een schot in de roos van dit totaal vernieuwde en mooie café. De 5 nieuwe eigenaren, ook wel de “Big-Five-van-de-Raadhuisstraat” genoemd, moeten zich nu al in hun nopjes voelen. Deze 5 eigenaren zijn Rowwen Hèze accordeonist Tren van Enckevort, aanhangwagenbedrijfsleider Bram Verhaegh, aannemer Johny Wijnhoven, onderdelenleverancier Henk Sturme en paardenfokker Leon Thijssen. Alle 5 moeten verschillende gedachten hebben gehad bij het beginnen van dit spannende avontuur. Tren moet hebben gedacht, ik wil wel een keer wat anders dan altijd aan ene zak te trekken. Bram moet gedacht hebben, ik wil ook wel eens aan d’n tap hangen in plaats van altijd aan de aanhangwagens. Johny wil ook wel een keer aan de weg timmeren, dan altijd op een dak. Henk ziet een florerend café ook wel als winstgevend onderdeel. Tenslotte moet Leon gedacht hebben, ik wil ook wel eens op een ander paard wedden! Tevens is er de mogelijkheid voor kleine fietsreparaties onder leiding van rijwielhandel Lommen met Hugo Steeghs en Dave Baltissen. Ook dit lijkt een wel succes te worden, want het motto is: “Met unne slappe wiëten weej wal raod en klaar terwijl u wacht”.  Uitbater Piet Lenders doet het overigens met zijn leuke en enthousiaste crew geweldig goed. Goede service en een hartelijk en geïnteresseerd praatje. Over klandizie hoeft de Trapperie ook niet te klagen, want er komen al veel verschillende fietsgroepen, motormuizen, vaste klanten, dagjesmensen etc..

Barry Stevens zou zeggen: Vooral zo doorgaan!

 

Groetjes Sjaak van Enckevort

 

 

Ritverslag 27 juni B-groep: Leudal

De beoogde wegkapitein Henk Janssen met een rit naar Gemert had zich vergist in de aanvangstijd. Hij stond om 8.30 uur aan de start, maar de B-groep startte volgens afspraak al om 8.00 uur. Jammer Henk, volgende keer beter!

Een kwintet vertrok onder ideale weersomstandigheden richting Peel om via Griendtsveen, Zeilberg en Neerkant om bij Meijel terug te keren in het Limburgse land. We waren de eerste klanten bij fiets- en wandelcafé Goeden aan de rand van het Leudal in Roggel, het keerpunt voor de terugweg. Door de natuur langs de St. Ursula molen in Nunhem vervolgens door het Buggenumse veld naar Neer, waar het opviel dat de typische Skyline voorgoed veranderd is door enkele nieuwe windmolens nabij Helden op de achtergrond. Langs de Maas, waar het erg druk was met fietsers, wandelaars, motoren en autoverkeer richting Baarlo en via Venlo en de Bikeway naar het eindstation Sèrum na 85 Km.

 

Groeten Hans Scheres.

 

Programma zondag 4 juli 2021:

A- groep: Route: Tönisberg – Hülserberg (120 km), Wegkapitein: Peter Driessen, Vertrek: 7.30 uur

B-groep: Route: Gennep (85 km), Wegkapitein: Henk Janssen, Vertrek: 8.00 uur