Ritverslag 28 augustus A-groep: Groesbeek.

Een blik op het routeschema geeft aan dat het zondag 28 augustus een route van Piet Janssen is. Maar die is even niet beschikbaar, omdat hij een akkefietje heeft gehad met een vierwieler, dus was er een bericht te lezen in de appgroep van de Véloklub groep A of er iemand een route heeft voor aanstaande zondag en ook als wegkapitein wil optreden. Ik dacht wacht nog even af of er iemand zich meldt. Maar ruim 24 uur later nog steeds niets. Ik heb nog een oude route van TWC Oranje naar de Holleweg in Berg en Dal, waar ik goede herinneringen aan heb. Dus dit in de groep geslingerd met de opmerking dat ik net terug ben van vakantie en sinds 5 zondagen niet meer op de fiets heb gezeten. Berichtje terug dat dit geen probleem zal zijn en de route geaccepteerd is. Omdat de routes van TWC allemaal in Horst starten er maar een ander begin en eind aan gemaakt alvorens deze naar alle leden te sturen, zodat iedereen de route heeft en kan zien waar we moeten fietsen en ik dus niet de hele tijd op kop hoef te fietsen.

Zondagmorgen half 8, het centrum nog vuil van Jumping Zaerum en gelukkig totaal 6 fietsen om de route naar Groesbeek, zoals ik deze genoemd heb, mee aan te vangen. Ik had wel de afstand 135 km gecommuniceerd maar niet dat de nieuwe en oude Holleweg in het parcours waren opgenomen. Misschien zijn er dan nog afvallers en dat moesten we natuurlijk niet hebben. Via Melderslo richting Well en zo Pruuse in om via het Reichswald door Kranenburg langs Groesbeek door naar Beek-Ubbergen aan de voet van de Nieuwe Holle weg. Deze deels tot boven dan rechts op naar beneden en dan in het kleinste verzet links de Oude Holleweg in en stoempend naar boven. Boven terug in Berg en Dal even op adem komen en wachten op de laatste. Als iedereen even op adem is gekomen door richting Groesbeek, waar de koffie wacht. Normaal met TWC gingen we altijd koffie drinken in Heijen op een boerenterras, maar die waren ermee gestopt. Nieuwe eigenaren en een andere wind door de boerderij, denk ik. Dus koffie in Groesbeek op het terras van Lunchroom Eigenweijs in het centrum van Groesbeek.

Om 11 uur weer vertrokken richting huis. Het wordt een late vandaag, maar dat wisten we wel vanwege het hoge aantal km’s, dat op het programma stond. Weer richting Kranenburg, maar we draaien eerder af richting grafwegen ook Duitsland en dan links het Reichswald weer in over een lange rechte glooiende weg terug naar de rijksweg, waar we al eerder waren. Wat opvalt is dat er veel fotografen langs de weg zitten, maar ze geven geen briefje af waar je de foto kunt bestellen zoals op de Stelvio, Galibier of de Mont Ventoux, wel jammer. Een stukje later gaan we rechts af, waar we eerder van links kwamen. Nu via Hommersum terug naar Nederlandse bodem en langs het gesloten boerenterras in Heijen om via een smal fietspad door het bos ook in Heijen uit te komen. Dan via Bergen over het veer terug via Maashees waar mijn Garmin de geest gaf. Nog een keer aangezet maar 2 minuten later weer dood. Dan het restant maar met mijn horloge opgenomen hopende dat die wel voldoende batterij heeft tot thuis. Het is nog ongeveer 3 kwartier fietsen. Gelukkig hebben we wind tegen gehad op de heenweg en staat deze nu, iets sterker dan vanmorgen in onze ruggen. Met een behoorlijke vaart gaan we over de Meterik waar het terras al geheel gevuld is met barkrukken door naar Sèrum. Peet verlaat ons hier een gaat richting zijn Lottum. Huub, Sjaak, Ger, Jan en ikzelf arriveren een tiental minuten over 1 bij de Kerk waar de resten van de jumping nog worden weggepoetst door de nodige vrijwilligers. We besluiten om het terras niet op te zoeken en naar huis te gaan. Dus enkele minuten later zet ik mijn fiets achterom met iets meer dan 135 km op de teller. Precies weet ik het niet, omdat beide opnames niet sluitend zijn aan elkaar. Mooie tocht al zeg ik het zelf. Volgende week weer maar dan zonder mij. Andere verplichtingen.

Groetjes, Wegkapitein Leon van der Hulst

Ritverslag 28 augustus B-groep: Haelen.

Mooie rit met 7 personen naar Haelen o.l.v. Henk Janssen.

Programma zondag 4 september 2022:

A- groep: Route: Gennep (100 km), Wegkapitein: Stefan Faust, Vertrek: 8.00 uur

B-groep: Route: Wessem (85 km), Wegkapitein: Hans Scheres, Vertrek: 8.00 uur