Ritverslag A- groep route “Ohé en Laak” 28 juli 2019.

Hallo allemaal, hier wederom een verslag van een van onze mooie zondagmorgenritten met de Véloklub. Deze keer was het de bedoeling om naar Midden Limburg te fietsen naar het mooie plaatsje Ohé en Laak, waar je lekker koffie kan drinken ;-(. Dit zou plaatsvinden onder de bezielende leiding van wegkapitein Piet.

Het was een niet zo’n warme ochtend en dus heerlijk fietsweer. We hadden geen last van het zonnetje en ook geen harde wind. De 9 aanwezige mannen hadden er zin in om die 120 km weg te tikken deze ochtend, zodat de middag nog ter vrije besteding was en waarvan een aantal de verplichting had om thuis met lieftallige echtgenote te kijken naar de achteraf fantastische Grand Prix van Duitsland waar ene Verstappen rondreed en daarna nog naar de laatste etappe van de Tour de France, waarbij ene Ewan weer Dylan van de overwinning afhield.

Dit betekende wel dat er doorgefietst moest worden. Dat is ook gebeurd. Na de traditionele slechte start van een aantal Véloklub leden, lukte het ze toch om weer bij de kopgroep aan te haken (denk dat ze allemaal slippende handremmen hebben die hier en daar blokkeren wat de reden is denk ik van deze slechte start). Nadat het peloton weer compleet was, werd er in strakke lijn naar Maasbree gekoerst en vandaaruit naar Baarlo waar we richting Maas doken en langs de weilanden en uiterwaarden richting Neer gingen. We gingen verder zuidwaarts volgens mij, want we kwamen vele ganzen tegen die schijnbaar alweer onderweg zijn naar nog warmere oorden.

De wuivende graanvelden van vorige week zijn bijna allemaal verdwenen. Het wordt langzaam tijd voor de kroêten en petatten. Het tempo ligt mooi strak, het peloton luistert goed naar de wegkapitein, dat moet ook wel, want deze is niet zo luid en duidelijk aanwezig en moet nog beetje bijleren om wat eerder te roepen. Maar dat komt wel goed, want Piet is nog jong en leert snel, hahaha. Maar er zijn dingen die Piet nog moet leren, daar komen we zo op terug.

Via Horn in Roermond aangekomen, doken we midden door de stad en kwamen we er weer uit bij de scheve Rabobank in de buurt van Linne. Ik dacht, we gaan nu de A73 op maar dat viel gelukkig mee, het leek alleen maar zo. Via mooie wegen ging het verder naar Montfort en St. Joost. We kwamen over mooie wegen waarvan ik zeker wist dat ik daar nog nooit geweest was. Het was genieten op de fiets.

Het werd echter langzamerhand tijd voor een goei tas koffie. Maar je kunt er de klok op gelijk zetten, als de wegkapitein Piet heet, dan weet je dat de koffieplek die hij heeft uitgezocht per definitie nog gesloten is en we met zijn allen op zoek moeten gaan naar een andere plek. Dit heeft tot gevolg dat er een tussentijdse prostaatpauze gehouden moet worden, waar bijna de hele club op een rijtje aan het plassen is. Tja, ouder wordende medemens…….

Gelukkig was er in Maasbracht toch nog een tentje open waar we lekkere koffie konden bestellen en waar voorzitter Sjaak plaats mocht nemen op de mooiste plek van de bank (zie foto)

Na de koffiepauze werd de boel weer opgepakt en nadat iedereen de fiets in de goede richting gezet had werd de route weer opgepikt. Met het regelmatig wisselen van kopgroep bleef het tempo goed en naderden we langzamerhand weer bekend terrein. Door de mooie bossen van het Leudal gingen we richting Helden en vandaaruit binnendoor naar Maasbree om zodoende via het Broek weer Sevenum binnen te komen. Omdat iedereen nog hartstikke fit was tikten we op de Snelkensstraat nog effe de 40 km per uur aan. Op de Maasbreeseweg ontstonden er toch nog bijna wat wilde ontsnappingen, maar die werden net op tijd tot de orde geroepen aangezien hier toch veel wegen van rechts komen. Zodoende werd onze voorzitter die nog effe wilde voorzitten nog net op tijd tot de orde geroepen door ondergetekende.

Al met al waren we rond 12.15 uur weer terug bij onze thuisbasis en werd door sommigen nog effe nagekletst onder genot van een drankje bij de Sevewaeg en daarna weer voldaan naar huis. Het was een mooie rit Piet, hartstikke bedankt en nog een fijne vakantie deze week. Dat was de reden dat ik weer opgetrommeld werd om er toch nog zoiets als een ritverslag van te maken.

Met sportieve groet,

Uw interim verslaggever Henk Hoeijmakers

Voor de statistici:

Lengte: 122,02km

Snelheid: 30,0 km/h

Ritverslag B- groep route “Afferden” 28 juli 2019.

Met 6 man vertrokken. Gekozen werd voor in noordelijke richting te gaan i.v.m. de eventuele regen. Van Sevenum naar Well en van daar over de toeristische weg naar het noorden. In Afferden koffie gedronken en vandaar langs de Maas weer terug naar Well en via Broekhuizen naar huis. Aankomst 12.10 uur

Afstand 85 km

Gem 28,5 km/h

Nog steeds geen lekke band(en)