Corona.

Helaas hebben we vanaf 15 maart vanwege de Corona maatregelen geen groepsritten meer kunnen uitvoeren. Gelukkig mochten we nog wel soloritten doen en later zelfs in kleine groepjes fietsen. Dit hebben ook velen van ons veelvuldig gedaan. In Nederland wordt momenteel door de NTFU geadviseerd om maximaal in groepjes van 4 personen te fietsen. In Duitsland is dit aantal 10. Vandaar dat we met de A-groep al 2 weken mooie ritten in Duitsland hebben gefietst. In kleine groepjes naar de grens fietsen en dan formeren tot een groep man maximaal 10 personen. Ging beide keren prima en we konden afgelopen zondag al gebruik maken van het terras in Duitsland. Hopelijk worden de maatregelen binnenkort verder versoepeld, zodat we ons normale rittenprogramma weer kunnen oppakken.

Houd je verder goed aan de RIVM maatregelen en blijf gezond!

Ritverslag 31 mei A-groep naar Wegberg (D)

YEEESSSS! Lekker vroeg opstaan, want ik ging vandaag voor de 1e keer dit seizoen een rit met de Véloklub-makkers fietsen en ook nog meteen als wegkapitein. Eindelijk verlost van het regelmatig alleen fietsen of met mijn vaste fietsmaatjes 😉

Alles zat vanmorgen gelukkig mee, de zon scheen, lekker temperatuurtje, fietske in orde. Ik had er zin in. Aangezien onze oosterburen al wat verder waren in de versoepeling van de Corona crisis, werd besloten dat we die kant op zouden fietsen. Ik had op internet rondgestruind om een mooie route te zoeken. Ik had er eentje gevonden richting Wegberg, waar ik zelf nog nooit met de fiets geweest was. Alleen vroeger toen ik nog jong was, heb ik er verschillende keren een wedstrijd gerend. Na wat aanpassingen gedaan te hebben om op de route te komen heb ik deze rondgestuurd. Had deze helaas niet kunnen voorrijden, dus het was gokken of alle wegen begaanbaar en toegankelijk zouden zijn. Maar we houden wel van wat spannend en onvoorspelbare dingen. In de App-wisseling werden er nog wat zorgen geuit over de groepsgrootte, RIVM-richtlijnen en de NTFU adviezen. Deze werden goed in acht genomen. Hoewel je volgens RIVM al met 10 man mag sporten gaf de NTFU advies om de groepsgrootte niet groter dan 4 personen te maken. In Duitsland mag gelukkig weer wel met grotere groepen gefietst worden met in achtneming van onderlinge afstand. Dit hebben we dan ook keurig opgevolgd en in kleine groepjes naar de grens en daar gezamenlijk verder. De route was zonder meer erg mooi en ik heb nog geroepen dat iedereen ook moest genieten van de uitzichten anders hadden ze de herten in het Meinweg gebied niet gezien. Zoals gezegd, de zon scheen, de lucht was blauw, de kanonsproeiers stonden regelmatig aan zodat er ook voor afkoeling gezorgd werd. Tevens stond de gerst, tarwe, rogge, mais, aardappelen en asperges er allemaal goed bij. Het ziet er naar uit dat 2020, ondanks de corona crisis, toch wel een goed jaar wordt voor het bier en brood. We moeten tenslotte wel de toekomst proberen zonnig in te zien. De landschappen wisselden elkaar af, dan weer bos, weide, akkerbouw en rustieke dorpjes. Bloeiende klaprozen maakten het decor helemaal af. Net over de helft kwamen we aan in het mooie plaatsje Wegberg, waar we al opgewacht werden door de plaatselijke bakker/terras houder café Hoffman. Deze had ik van te voren al gereserveerd en hij heette ons via de mail al Herzlich Willkommen. De Kännchen Kaffees waren erg lekker en niet te versmaden. Nadat iedereen verzadigd was, uitgerust en uitgeplast werd de fiets weer gereed gemaakt en ging het weer verder. Ook de terugweg was erg mooi en met ons 9-koppig peloton werd weer richting huis gekoerst. De kopmannen hielden het erg lang vol en het tempo was prima. Af en toe wat temporiseren, zodat iedereen gelijke tred kon houden. Er werd goed opgelet. Kortom, er werd goed gekoerst. Waarvoor dank allemaal. Bij het naderen van de Nederlandse grens werden er weer groepjes geformeerd, zodat we ons aan alle richtlijnen hebben gehouden en we weer gezond en wel in Sevenum terugkwamen.

Ik denk dat we allemaal genoten hebben van deze tocht en dat we dit volgende week weer mogen gaan doen samen. Nu met terrasjes in Nederland en hopelijk met nog meer Véloklub leden.

Ik heb er nu al weer zin in.

Met vriendelijke groet,

Jullie wegkapitein Henk Hoeijmakers

Ritverslag 31 mei B-groep naar Kempen (D)

Vanmorgen weer eens een rit van de B-ploog van Serum na de versoepeling van de Lockdown. Er stonden maar 2 renners aan de start. Elke start is moeilijk zullen we maar zeggen. Na zoveel weken alleen gefietst te hebben moet iedereen er weer aan wennen……. aan anderen!!!!! Enne Ger, waar gaan we naar toe. Naar het Oosten (waar de wijzen vanaf komen…je zult de wind bedoelen !!!!) Een ritje opgezocht op de Garmin en we vertrokken richting Kempen ( een rondje B-proof ). Eerst de wind tegen, dan hebben we het op de terugweg rustiger. We hoefden niet te vechten wie op kop wilde fietsen….. Net voor de pauze in Wachtendonk werden we nog getrakteerd op een nat pak door de sproeier van een boer. In Wachtendonk weer eens op het terras 2 heerlijke bakken koffie gedronken. Op de terugweg bij het rode fietspad nog aangesloten bij een groep van TWC Oranje, waar we ook nog het nodige kopwerk gedaan hebben.

Al met al een heerlijk tochtje van 85 km met prachtig weer, ondanks dat we maar met twee waren.

Gr.  Frits

Programma zondag 7 juni 2020:

A- groep: Route en wegkapitein nog nader te bepalen, Vertrek: 7.30 uur

B-groep: Route: Kevelaer (85 km), Wegkapitein: Frits Hendrikx, Vertrek: 8.30 uur