Ritverslag 8 mei 2022 A- groep: Straelen

Vandaag staat de Moederdag rit op het programma. Terwijl de meeste pensionado’s van de club op strandbedjes in Portugal liggen uit te rusten van het zware klassiekersseizoen, begeven 4 hardwerkende renners zich naar de verzamelplaats bij de Werkplats. Klokslag 8 uur kom ik daar aan. Er van uitgaande dat de overige leden van de A-groep nog even in het warme nest blijven liggen, omdat ze de koude noordoostenwind niet willen trotseren, houd ik maar gelijk de briefing.

Kort na 8 uur vertrekken we, een fikse noordoostenwind waar we tot Well mee te maken krijgen maakt de aanvang stroef, maar dit let ons niet om te discussiëren of er 11 of 20 mm regen gisteravond is gevallen. Samen met Pierre aan kop, gaan we Lottum bezichtigen, laat nu net twee (voormalige) Lotnummers deel van de groep uit maken. Via de OMA-route (Oude Maas Arm route) gaan we richting Blitterswijck. Ondertussen is de kop overgenomen door Alwin en Huub Huijs, de rust is voorbij. Ze zien voor zich twee wielrenners, die na een versnelling op de brug worden gepakt. De twee renners versnellen ook en Huub en Alwin klampen aan. In Wellerlooi scheiden de wegen, de 2 onbekende renners hebben genoeg gedaan. Snel genoeg mogen Pierre en ik weer kopwerk verrichten. Via kleine binnen weggetjes komen we op de pauzeplaats aan. We nemen plaats op het terras van een Italiaanse ijszaak op de markt in Straelen. Heerlijk in het zonnetje genieten we van 2 bakken Italiaanse koffie.

Bij het afrekenen moeten we van de Italiaan nog wat verschillende soorten zelfgemaakt ijs proeven. Dankend voor de gastvrijheid springen we op de fiets voor het vervolg over slingerende landweggetjes richting Wachtendonk, Glabbach, Hübeck en Hinsbeck. Een onverwachte klim ‘die had ik niet aan zien komen’ lijkt bij enkele de  laatste energie uit de benen te trekken.  Via een ‘gravel’ pad vervolgen we de weg naar Venlo. Na de brug houd Alwin het voor gezien en draait af richting Lottum. De rest ploft na aankomst om 12:15 neer op het  terras van de Werkplats waar nog even na genoten wordt in het zonnetje met een welverdiende Weizen of cola. Dit met 104 km op de teller, 28,4 km/h gemiddeld en 0 lekke banden. Heren deelnemers bedankt voor de inzet en de gezelligheid!

Namens kapitein Ger Roodbeen

Ritverslag 8 mei 2022 B- groep: Maarheeze

Ondanks afmeldingen een op het laatste moment werd de rit via Maarheze door Jac, Henk en Jan toch gefietst.  Om 08.30 vertrek over veelal bekende wegen richting Maarheeze, daarna naar de Daatjeshoeve in het buitengebied van Nederweert waar de heerlijke koffie werd genuttigd. Na de koffie terug naar Sevenum, waar de vlekkeloze rit na 90 km eindigde.

Gegroet Jan Steegs

Programma zondag 15 mei 2022:

A- groep: Route: Maasduinen (105 km), Wegkapitein: Jan Engels, Vertrek: 8.00 uur

B-groep: Route: Meinweg (85 km), Wegkapitein: Henk Janssen, Vertrek: 8.30 uur