Zaterdagmiddag besliste ik om toch nog mee te doen aan de Boerenlandtocht (voorheen Peter Winnen Classic) van 140 km te Ysselsteyn. Het weer zou immers prachtig zijn. Zondagmorgen om 6.30 uur stond ik dus op de badkamer mijn gezicht in te smeren met zonnebrand met beschermingsfactor 30. Thei Bouten en Peter Hoeijmakers waren ook van de partij. Samen met enkele leden van de Panningse fietsklub Pierke (Robert Lenders, Frank Martens, Ron Peeters) vertrokken we even na 8.30 uur voor de 140 km tocht.

Temperatuur was goed maar zonnig ? nee hoor. Het werd zelfs nog erger. Op de Wellse brug begon het te regenen en in Wellerlooi barstte een hevig onweer los. We werden tot op het bot nat. Het water liep zelfs uit de schoenen. Nou daar zit je dan met beschermingsfactor 30 op je gezicht. Toch trapten we maar rustig door, want stoppen was geen optie meer. Het weer klaarde overigens weer goed op en werden we weer snel droog want de temperatuur was prima. Na ruim 60 km fietsen kregen we toch wel zin in koffie. Maar deze kregen we niet te zien, want op de geïmproviseerde pauzeplaats hadden ze alleen maar bananen, peperkoek en sportdrank. Dat was wel even flink balen.

We zoeken zelf wel een goed koffieadres, zei Thei. In de buurt van Sonsbeck voegden we ons bij een besloten feest en dat was super. We kregen per persoon 2 Tassen Café en 2 Kuchen en dat maar voor een spotprijsje van € 1.50. We zullen maar zeggen dat dit nog in het teken staat van de “Wiedergutmachung”. De Pierke boys waren inmiddels doorgefietst want die hebben niks met koffie. De route die veel over Duits grondgebied ging, was verder prachtig. Sjaak verloor nog wel 2 keer zijn fietstasje. Door materiaalmoeheid was de bevestiging niet meer deugdelijk. Temperatuur liep ’s middags verder op tot 30°C en het werd een beetje klef.

Tegen 15.00 uur bereikten we het eindpunt in Ysselsteyn. Daar trakteerden we ons nog op een lekkere consumptie op het terras en daarna fietsten Thei en Sjaak naar huis. Peter was met de auto en was dus in een mum van tijd thuis.
Al het al een leuke fietstocht. Enige kritiek die we hadden waren de sobere pauzeplaatsen.

Groetjes Sjaak van Enckevort.