Aan werkelijk alles had hij deze morgen gedacht, zelfs aan een grote bos bloemen voor zijn vrouw in verband met hun trouwdag. Maar toen we in Klimmen aankwamen, constateerde Peter Driessen dat hij zijn wielerschoenen was vergeten. Dat was natuurlijk balen met een hoofdletter B. Het enige wat er voor Peter opzat, was naar huis terug rijden en de trouwdag maar wat uitbundiger dan gepland te vieren. Gelukkig toonde Jo Hendriks zich flexibel en met wat improvisaties zou hij de medepassagier van Peter na afloop van de tocht ook mee naar huis nemen. Jo bedankt hiervoor!

Door deze improvisaties (tas wisseling etc.) konden we pas om 8.20 uur starten. De weersvoorspellingen waren niet ideaal maar het was toch goed te doen. Temperatuur was ’s morgens 7°C en het zou gedurende de dag niet veel warmer worden. Ton Manders was ook gesignaleerd maar deze was al eerder vertrokken. Pierre Engels fietste met een aantal WML-collega’s ook mee. Wij vertrokken uiteindelijk met een groepje van 5 Véloklubleden. De route was compleet anders dan in voorgaande jaren. Niet naar Banneux (BE) maar naar Monschau (GE). De organisatie had er alles aan gedaan om een mooie alternatieve route uit te stippelen. De lange route van 155 km was prachtig met hele mooie stukken dwars door de mooie Eifel.

Er zat ook het nodige klimwerk in, vooral de lange klim vlak bij Monschau. Het stijgingspercentage ging naar zelfs 16%. Met het fietsen en het weer ging het prima. Echter na de eerste pauze ging het even mis met het weer. Een fikse regenbui noopte iedereen tot het aantrekken van het regenjasje. Dit duurde echter maar even en toen kon het jasje weer uit. Inmiddels kwamen we in het mooiste gedeelte van de tocht terecht en was het weer genieten geblazen. Eugene knalde met veel enthousiasme de bergjes op, maar dat mag je ook wel een beetje verwachten van een “Master-wedstrijdrijder”. Bij de 2-de pauzeplaats kregen we nog een hagelbuitje te verwerken maar daar maalde niemand om, want Eugene trakteerde daar nog iedereen op een kopje koffie. Super Eugene. Via Vaals, Vijlen en Eys kwamen we weer terug in Nederland. De Eyserenbosweg lieten we links liggen en daar was menigeen toch wel blij om, want met ruim 2300 hoogtemeters hadden de meesten wel genoeg geklommen. We fietsten de rest van de mooie route, met de prachtige hoogstamfruitbomen in bloei, gecontroleerd uit maar dit gold niet voor onze Eugene. Hij kreeg een lichte hongerklop en zelfs kramp en moest het op het einde van de route zeer rustig aan doen. Echter met zijn routine was dit geen probleem!

Kortom, het was ondanks de wat mindere weervoorspellingen toch een heel mooie fietstocht! Absolute aanrader voor 2013.

Groetjes van:
Peter Hoeijmakers, Ger Driessen, (Peter Driessen), Jo Hendriks, Eugene van Bavel, Sjaak van Enckevort Ton Manders, Pierre Engels

Programma Zondag 29 april:
Alternatieve rit van ca. 100 km. Vertrek 8.00 uur. Wegkapitein ter plaatse bepalen.
Twan Poels klimclassic te Ottersum (90/140 km)

Programma Maandag 30-4-2011:
Oranjetocht Horst 120/150 Km. Verzamelen in Horst 7.30 uur (vertrek in Sevenum 7.15 uur)