Tijdrit woensdag 29-7-2015
Code rood!
Organisator Eugène van Bavel gaf vlak voor aanvang van de tijdrit de code rood vanwege te slechte weersomstandigheden. De tijdrit werd dus afgelast! De veiligheid van de renners kon kennelijk niet worden gewaarborgd. Jammer!
Misschien is het een idee om de tijdrit nog dit jaar op de nieuwe Venlose Wielerbaan te organiseren?!
Eugène, we horen graag van jou! Bedankt!

Ritverslag : zondag 2-8-2015.
Vandaag stond de altijd zeer mooie tocht naar het mooie heuvelachtige Gelderse gebied rondom Berg & Dal en Groesbeek op het programma. Met de Nijmeegse 4-daagse trekt dit gebied nog meer dan 40.000 wandelaars en nog veel meer bezoekers.
Vandaag stonden er om 7.00 uur 15 Véloklubleden en gastrijder van de LECT Lex van Enckevort, die na een rustperiode de trainingen weer is hervat, aan de start.
Gelegenheidswegkapitein voor deze rit was Piet Janssen, die de plaats innam van de nog vakantievierende Huub Huijs. Piet had de rit van vandaag perfect voorbereid en had er een zeer mooie tocht van gemaakt. Fantastisch zonnig weer, dus opperbeste stemming in het peloton. Piet zette meteen de toon, met een flink aanvangstempo. Geen flauwekul, want er moet vandaag ook gewerkt worden. Via de Meterik, Oirlo en Wanssum bereikten we de Maas. De wegkapitein besloot om lekker in het zonnetje tot Afferden langs de Maas te blijven fietsen. Heerlijk! De kilometers vlogen voorbij. Via de Maasduinen fietsten we naar de Duitse plaatsen Hassum en Hommersum. In deze buurt had Piet ook een prachtig gloednieuw fietspad langs een oude spoorlijn gevonden. Dit werd natuurlijk flink afgescheurd.
Via Ottersum en Milsbeek bereikten we het Gelderse Land. Hier begint het al een beetje heuvelachtig te worden. Dit was goed om de kuitspieren al wat te testen voor het steilste stuk van vandaag de bekende “Oude Holleweg”. We fietsten ook over een mooie glooiende bosrandweg van het Duitse bosgebied het “Reichswald”. Gelukkig werden we vandaag niet onderbroken door lekke banden, maar wel werd er af en toe voor andere “lekkages” gestopt. Daarna waren de echte korte maar hevige klimmetjes aan de beurt. Met als absolute topper dus de “Oude Holleweg”. Iedereen wil hier als 1-ste boven komen, maar vandaag was het toch de gastrijder die als 1-ste boven kwam. Hij vond dit echter niet voldoende en daalde weer af en beklom deze pukkel nog een 2-de keer. Jeugdig enthousiasme, zullen we maar zeggen. Na de “Oude Holleweg”, volgde de Seven Hills van Groesbeek (Zeven Heuvelenweg). Dit stelt voor een wandelaar wel wat voor, maar niet voor een fietser. Iedereen vloog er met gemak over heen.
Na deze hindernis volgde de koffie bij het restaurant “De Oude Molen” in Groesbeek. Op zondagmorgen een echt fiets café, waar fietsers uit de wijde omgeving zich verzamelen. Maar vandaag waren wij om ca. 10.00 uur wel de eersten die het terras bevolkten. Heerlijke koffie op een zonovergoten terras. Toch maande onze wegkapitein Piet abrupt om onze weg weer te vervolgen. Er wachten toch nog ca. 50 km op ons. Via het mooie natuurgebied “De Bisselt” fietsten we naar het watersportgebied “De Plasmolen”. In Cuijk met het veerpont de Maas over en dan via een mooi dijkweggetje naar Sint Agatha, Oeffelt en Boxmeer. Alwin Opbroek had zich na de koffiepauze met zijn chocoladebeentjes op kop gezet en hield een strak tempo aan. Hij is nog steeds de look-a-like van een profrenner.
Langs het spoor naar Vierlingsbeek, Holthees, Smakt en Venray. Het laatste stuk ging over de gebruikelijke wegen en in Tongerlo werd er nog flink gesprint. Om 12.45 uur bereikten we het reeds druk bevolkte terras van de Sevewaeg. Hier werd natuurlijk flink geproost op de mooie rit en het prachtige weer. Voor velen ook het begin van de zomervakantie! Iedereen was dus happy!

Piet bedankt voor deze zeer mooie rit!

Statistieken: Ritlengte 142 km.
Gemiddelde: 29.2 km/u
Hoogtemeters: 598 m.

Groetjes, Sjaak van Enckevort

Programma zondag 9-8-2015