Verslag Véloklub rit A-groep naar Meinweg 23 juni 2019

Zondagmorgen 23 juni, het is al weer vroeg licht. Er is geen wolkje te bekennen en de zon heeft vrij spel in de azuurblauwe hemel die we normaal gesproken alleen in het Middellandse Zeegebied tegenkomen. De natuur laat zich van zijn beste kant zien. Het is zo’n zeldzame dag dat ik besluit om zonder rugzak te gaan fietsen. Dit geeft wel meteen weer herkenbaarheids problemen en het voelt voor mij raar zonder dat ding op mijn rug waar ik altijd van alles instop wat ik toch niet nodig heb touw, kompas, energiecake, hamer etc.

Was ook niet nodig want Piet zou de gids zijn vanmorgen en had de route goed  voorbereid.

Klokslag 7.30uur vertrokken we met 10 man sterk richting Maasbree. Er werd meteen een goed tempo gepakt en iedereen sloot netjes aan. Over het viaduct ging het snel linksaf de Lange Heide op en via de Crayelheide gingen we onder de Boekend langs richting Hout-Blerick en vandaaruit naar de Zuiderbrug de Maas over. Zuid-oostwaarts zou het gaan vandaag om uiteindelijk bij de Meinweg te geraken. De weg ging langs mijn oude Atletiekbaan en de bossen van Tegelen waar ik honderden km’s Fartlek heb gedaan in mijn verre verleden. De baan is intussen verstopt onder de A73 en de omgeving is flink veranderd.

Van hieruit ging het via het Brachterwald, langs Brüggen richting Elmpt waar de enige heuveltjes van vandaag werden beklommen. Het waren allemaal mooie rustige en ook nog veelal onbekende wegen waar we overheen fietsten. Het was er sowieso rustig met deze warmte. De enige vogels die we zagen onderweg uit de categorie: grote mussen, was een ekster en een reiger. Ook zij waren niet van plan zich druk te maken met deze hitte.

Wij weer verder stormen over de wegen door de mooie tarwevelden (dit wordt ook weer een goed brood jaar, 2019).

Ik had me al voorbereid op de lekkere klim van de Meinweg, komen we toch van de andere kant ;-(.

Maar goed, het is ook een hele mooie afdaling.

Koffieplaats die Piet had uitgezocht (maar niet gecheckt natuurlijk) was gesloten. Dus moest er een andere plek gezocht worden. Deze werd al snel gevonden in een mooi oud kasteeltje waar ze al op ons aan het wachten waren. Na wat discussies wie er allemaal koffie en/of cola of cappucino wilden werd dit razendsnel geserveerd met een lekker likeurtje er bij. Het was een genoeglijk half uurtje.

Hierna werd weer snel opgestapt en Piet en Alwin namen weer het voortouw en Leon, Jan en ik werden redelijk in de luwte gehouden aangezien dit onze laatste rit was voor onze uitdaging die we gaan doen aankomend weekend: de Marmotte (Col du Glandon, Col du Telegraphe, Col de Galibier en als toetje de Alp D’Huez).

Via Lin, Beegderheide en Heytse werd er weer koers gezet naar Serum waar we bijna met z’n allen weer om 12.30uur aankwamen. We weten niet zeker wat er met Appie en Huub is gebeurd maar we zijn er vrij zeker van dat ze de laatste 2km op eigen gelegenheid gefietst hebben en dat ze de weg naar huis wel zouden vinden. Volgende keer graag effe afmelden bij de kapitein zodat we geen zoekacties hoeven op te richten.

Dit verslag is gemaakt door mij, op verzoek van kapitein Piet, vandaar dat er ook geen reclamaties kunnen worden ingediend op de inhoud hiervan.

Met sportieve groet en tot over 2 weken,

Henk Hoeijmakers