Maar liefst 14 Véloklubleden waren om 7.30 uur present in de Mèrthal te Horst om zich in te schrijven voor de Oranjetocht 2010, georganiseerd door TWC Oranje uit Horst. Vermeldenswaardig is ook dat Huub Huijs weer eens van de partij was en later kon geconstateerd worden dat hij het fietsen nog niet verleerd is. Oh ja 1 Véloklublid deed nog met de LECT (Limburg Express Cycling Team) mee. Hij wilde zich wel eens een dag helemaal het “schompes” rijden. Dit laatste gebeurde ook, vernamen we uit betrouwbare bronnen.

Toch begonnen de 14 Véloklubleden ook met een zeer strak openingstempo. Weliswaar hadden we de wind in de rug, maar vroeg of laat moest dit fout gaan. En fout ging het. Vlak over de Maas in Well reed Jan Steegs lek. De vele aanwezige fotografen vandaag legde dit vast op de gevoelige plaat. In plaats van helpen ook nog ramptoeristen, dacht Jan. Na deze reparatie, was Jan nog niet helemaal tevreden. Wat is er dan Jan, vroegen we hem. Er zit nog unne bobbel in miëne “bank”. Geen gezeur nu, doorfietsen zei de rest. Bekijk het nog maar eens goed op de pauzeplaats. Zo gezegd, zo gedaan. Het weer werd inmiddels zeer dreigend geworden. Bijna niemand had een regenjasje bij zich, dus het kon nog goed fout gaan. Maar het ging gelukkig niet fout. Het bleef dreigend maar droog. De route voerde ons inmiddels naar de vele heuvels in de buurt van Hinsbeck. Bergjes tot maximaal 10% en dan krijg je gaten en “gesputter” in het peloton. Of de stevige wind nu de de oren blies of ze dovemansoren hadden is niet helemaal bekend, maar door de kopmannen werd er vaak doorgeknald. De pauzeplaats met de “Kaffee und Kuchen” zijn tradtioneel super. De taart uit eigen keuken is onovertrefbaar goed.

Na de pauze weer verder in een stevig tempo. Bij de splitsing 120/150 km werd het eindelijk rustiger. Acht personen kozen voor de 120 km route en zes personen voor de 150 km. De zes kregen wel gezelschap van onder andere een Utrechts “wielerpaar”. Sjonge jonge wat kon die meid fietsen. We moesten vol aan de bak en dat kwam ook mede door onze kersverse 60-jarige. De ruggen moesten gekromd worden en de “schuif” moest vol open. Ook Huub Hendriks verkeert dit jaar al in een supervorm, dit in tegenstelling tot het rampjaar 2009. Klasse Huub.

De zeer fraaie route (behalve dwars door Viersen) werd door ons beëindigd in Sevenum, want we hadden tenslotte vanmorgen het ritje naar Horst al gemaakt. We streken nog even neer op het terras om te proosten op onze koningin.

Geconcludeerd kan worden dat we weer een geweldige fietsdag hadden gehad over een prachtige route en de organisatie was ook weer voortreffelijk.

TWC Oranje bedankt en het volgend jaar zijn we er natuurlijk weer!

Statistieken: Ritlengte: 144 km met een gemiddelde van 29.2 km/uur.