Het was vandaag de dag van de “10”. (10-10-’10). Op deze koude zondagochtend (8° C) stonden er ook 10 Véloklubleden, waarvan enkele met een B-licentie, aan de start. Vraag was, zou de rit van vandaag ook een 10 scoren! De route die vandaag gefietst zou worden, was de route Oploo-St. Anthonis. De geplande wegkapitein Peter Driessen met de route Deurne had met ondergetekende geruild, omdat hij graag met enkele andere Véloklubleden de “Zandhazentocht” in Horst wilde fietsen. Uiteraard was dat voor mij geen probleem.

Via de Molenveldweg 45 (mijn geboorteplaats) fietsten we via de Heesbeemd en de “Bengd” richting Meterik. Langs de Schadijkerbossen en dan via Heide, Venray, Merselo, Overloon, Oploo, richting St. Anthonis. Het weer was zoals gezegd koud maar er scheen een heerlijk zonnetje. Op klomphoogte had het zelfs al op plaatsen gevroren en dat op 10-10-’10!
Het fietsen ging lekker en na ongeveer anderhalf uur bereikten we ons mooie koffieadres De Heksenboom in St. Anthonis. Een prachtig nieuw gebouw, dat volgens oude traditie (veel hout) gebouwd is. Onze timmerleraar Henk Janssen keek zijn ogen uit en gaf zelfs nog enkele verbeteringen aan. Op dit koffieadres waren we niet de enigen, want er waren in deze vroege ochtend ook al veel wandelaars met een IVN-tocht in de boswachterij van St. Anthonis bezig.
De twee bakjes koffie gingen er goed in en we vervolgden onze route via de prachtige boswachterij naar Westerbeek. De mensen met een B-licentie (grapje) moesten er af en toe flink aan trekken maar volgden prima. Alleen Henk werd door een waaier op de kant gezet en belandde uiteindelijk in de berm maar bleef god zij dank overeind. Fiets je ook eens een keer mee, moet hij gedacht hebben, krijg je dit!

Na Westerbeek zetten we koers richting IJsselsteijn en via Griendtsveen, waar dit weekend het WK Bokkenollen werd gehouden, fietsten we via het Rowwen Hèze dorp America naar Sevenum. Om precies 12.00 uur arriveerden we op het terras van de Sevewaeg. En dan het antwoord op de vraag of deze rit een 10 waard was.
Ik denk van wel, want het weer was prachtig, de route was prachtig, het koffieadres was prima en de sfeer in de groep was opperbest. Ik had tenminste niets meer te wensen, nou niks, wel een goed glas bier en dat kregen we van de charmante serveerster.

Er staat volgende week nog één rit op het programma (route Deurne van Peter Driessen) en dan kunnen we ons rustig gaan voorbereiden op het nieuwe seizoen 2011. De laatste twee cijfers van het volgend jaar doen dus vermoeden dat het een “te gek” nieuw seizoen wordt!

Statistieken: ritlengte 84 km met een gemiddelde van 30,1 km/uur.

Groetjes, Sjaak van Enckevort.