Degenen die dachten dat Jan Steegs uitgepierd van de Italia fietsweek zou terugkeren, hadden het volledig mis. Jan stond deze zondagmorgen fris en monter om 7.00 uur aan de start voor het jaarlijkse “Rondje België”. Jan is kenner bij uitstek in dit fietsgebied. Er stonden samen met Jan 9 Véloklubleden aan de start om deze rit te rijden. Jan had ook nu weer enkele route scenario’s op papier bij zich. De wegkeuzes waren dit keer niet altijd even gelukkig en zeker in België niet. Daar zaten toch veel wegen met vorstschade en achterstallig onderhoud bij. Tevens lag er ook veel steenslag in de bochten. Van veegonderhoud was dus ook al lang geen sprake meer geweest. Veel “schrotwegen” volgens Ger Driessen. Dit betekende dus dat er zeer attent gereden moest worden. Het weer ’s morgens was ontzettend klef. Het was dus vanaf het begin af aan zweten geblazen. Op een gegeven moment zaten we in de Brabantse Peel op een modderige zandweg en veranderden de in teakolie gezette beentjes in zwarte modderige poten. Dit had Jan niet helemaal voorzien na de onweersbuien van zaterdag nacht. Toch koersten we rond 10.00 uur stevig door naar koffieadres “De Watermolen” te Reppel (Be) want we kregen inmiddels wel zin een lekkere bak koffie. Het weer was inmiddels al weer super geworden en de temperatuur begon al flink op te lopen. Toen we na deze pauze wilden wegrijden constateerde Peter Hoeijmakers dat zijn voorband was lek gestoken. Waarschijnlijk een jaloerse Belg die toen nog dacht dat Nederland wereldkampioen zou worden. Dit euvel werd door Peter snel herstelt, want hij heeft al de nodige ervaring in dit soort klusjes. De rit ging verder en Jan wisselde af en toe van fietsscenario maar kwam daardoor wel zelf af en toe in de war. Op een gegeven moment moest hij zelfs alles uit zijn hoofd gaan doen, maar zijn ervaring liet hem dit keer niet in de steek. Door de hitte van inmiddels boven de 30°C moest er dus veel gedronken worden. Henk Hermans stond daardoor in Heibloem ineens droog. Tankstation gesloten en dus dan maar bij een particulier even aankloppen. De bidons werden allemaal met vers WML water gevuld en daarna koersten we in een vlot tempo door naar Sevenum. Uiteindelijk waren we om ca. 13.30 uur weer terug in Sevenum.
Wel wat aan de late kant maar het was toch weer een prachtige rit.
Jan bedankt voor deze mooie rit.

Statistieken:
Ritlengte: 156 km en een gemiddelde van 28.8 km/uur.

Groetjes Sjaak van Enckevort