Op zondag 5 september stond een groot fiets- en wielerevenement gepland in Venlo en omstreken namelijk Ride for the Roses. Dit evenement bestaat uit diverse toertochten voor zowel wielrenners als “gewone fietsers”. Oorspronkelijk is de Ride for the Roses opgezet in Amerika door de bekende wielrenner Lance Armstrong als een tocht voor het goede doel, in dit geval kankerbestrijding. In Nederland is men inmiddels al toe aan de 13e editie en ook hier is het goede doel KWF Kankerbestrijding.

Aangezien het ons erg leuk leek om in onze regio mee te doen aan deze tocht voor het goede doel heb ik me al een paar maanden samen met twee vrienden (geen Véloklub leden) opgegeven. Toen we ’s morgens uit Sevenum op de fiets naar de Flora hallen in Venlo vertrokken scheen de zon al volop en het beloofde een mooie fietsdag te worden.

Aangekomen in Venlo stonden we al vrij ver achteraan in het ruim 6000 man/vrouw sterke peloton die de 110 km toertocht gingen rijden. Het startschot werd om 10.15 uur gegeven maar het duurde ruim een half uur voordat wij daadwerkelijk konden beginnen. Gelukkig zat de sfeer er bij de deelnemers al goed in en duurde het wachten voor ons gevoel niet zo lang.

Ondanks het enorme aantal deelnemers verliep vrijwel alles soepel (alleen in Horst moest iedereen op de ringweg van de fiets doordat het centrum van Horst de grote aantallen wielrenners niet aankon) en konden we genieten van een mooi parcours door het Noord-Limburgse landschap. De sfeer werd gemaakt in de diverse dorpen waar we doorheen reden. Veel mensen langs de kant van de weg die alle fietsers luidruchtig aanmoedigden, vaak ondersteund door een joekskapel.

Al met al was het een zeer geslaagde Ride for the Roses 2010 die ook nog eens een € 823.367, 47 opgebracht voor KWF Kankerbestrijding. De opbrengst zal ten goede komen aan onderzoek naar dikkedarmkanker, waaronder belangrijk onderzoek in het Universitair Medisch Centrum in Maastricht. Het geeft een goed gevoel om hieraan een (kleine) bijdrage te hebben kunnen leveren door gewoon mee te wielrennen!

Groetjes Gijs Janssen

p.s. Meer over de Ride for the Roses kun je vinden op www.ridefortheroses.nl